به نظر می رسه به جای اونکه با ورود فناوریای تازه، زندگی ما راحت تر شه، روزبه روز مشغله ما بیشتر شده و زمان کافی واسه خیلی از امور مثل آموزش و یادگیری رو از دست دادیم. الان به لطف گسترش اینترنت و در دسترس بودن وسایل نوین ارتباطی، خیلی از افراد و سازمانا در حال تغییر برنامه های آموزشی خود از روش سنتی به روشای الکترونیکی هستن.

اگه به دنبال یاد گرفتن یک مهارت تازه هستین یا جزو افرادی هستین که در تهیه و اجرای برنامه آموزشی سازمان خود نقشی دارین، انتخاب بهترین روش یادگیری الکترونیکی یکی از رقابتای جلو شما هستش؛ چون باید از بین روشای مختلفی که هست، اون چیزی رو انتخاب کنین که متناسب با نیازها و اهداف شماس. انتخاب روش مناسب، جدا از اینکه صرفه جویی در زمان و هزینه، موجب افزایش اثر آموزش در افراد می شه. این مقاله رو بخونین تا با جزئیات بحث ی یادگیری الکترونیکی بیشتر آشنا شید

 

روش درست یادگیری الکترونیکی رو انتخاب کنین

الان الگوی عمومی طراحی آموزشی به نام ADDIE به عنوان الگویی منظم شناخته می شه که به مدرسان و طراحان آموزشی اطمینان می ده با اجرای مفاهیم اون، آموزش و ارائه مطالب به فراگیران، موثر هستش. این الگو از ۵ مرحله تشکیل شده:

  1. بررسی (Analysis)
  2. طراحی (Design)
  3. تولید و پیشرفت (Develop)
  4. اجرا (Implementation)
  5. ارزشیابی (Evaluation)

از بین این ۵ مرحله، بررسی نقش بسیار مهمی در فرایند آموزش داره و در اون اطلاعاتی درباره مخاطبان، نیازای اونا، بودجه، محدود کردنای موجود و… جمع آوری می شه.

شکلای جور واجور محتوای آموزشی

یادگیری الکترونیکی؛ روشی موفق واسه آموزش کارمندان آموزشی

یادگیرنده محور

یادگیرندگان به کمک مدرس خود، مسئولیت درک و فهم مطالب و درنهایت نتیجه گیری رو به عهده می گیرن. برنامه آموزش و همه مهارت ها و دانشی که یادگیرنده قراره در این دوره کسب کنه باید متمرکز بر نیازها و وظایف اون در زندگی حرفه ای باشه.

سرگرم کننده

تکنیکا و روشای آموزشی باید به شکل ای مبتکرانه استفاده شه تا واسه فراگیران یک تجربه جذاب و مهیج از آموزش جفت و جور شه.

تعاملی

فعالیتی منظم و سنجیده درباره موضوع یا مسئله ای خاصه که فراگیران در رفت و امد با همدیگه درباره اون موضوع یا مسئله، به مطالعه، بحث و اظهارنظر می پرازن. مشارکت فعال فراگیران، موجب افزایش سطح ابتکار و نوآوری اونا می شه.

شخصی سازی

دوره های آموزشی با توجه به درخشش علاقه و نیازای یادگیرنده، شخصی سازی می شن. دوره ها و مربیان باید بتونن پیشرفت و کارایی یادگیرنده رو منحصراً آزمایش کنه.

هرم آموزش

طراحی محتوای آموزشی، به شکل ی آموزش الکترونیکی که در مرحله بررسی انتخاب می شه بستگی داره. جزئیات هرم آموزشی در دیاگرام زیر میشه دید:

یادگیری الکترونیکی؛ روشی موفق واسه آموزش کارمندان آموزشی

هرم آموزش که به وسیله لابراتوار آموزش ملی، مورد تحقیق قرارگرفته و ساخته شده، درصد بازخورد فراگیران طبق روشای جور واجور آموزش رو نشون می ده. چار سطح اول این هرم شامل: تدریس، مطالعه، دیدن و شنیدن و اثبات تجربی از روشای پنهون هستن. در مقابل سه سطح پایینی شامل مباحثه ی گروهی، تمرین عملی و آموزش دادن به بقیه از راه روشای مؤثرتر و حالا آموزش هستن. هرم آموزش کمک می کنه تا روش مناسب آموزش رو پیدا کنیم. پیشنهاد می کنیم هر بار که خواستین در مرحله بررسی، روش مناسب آموزش الکترونیکی رو انتخاب کنین، همیشه به هرم آموزشی مراجعه کنین.

از بین روشای جورواجور آموزش الکترونیکی که می تونن واسه آموزش گیرنده امروزی استفاده شن، باید بهترین و مناسب ترین انتخاب شه. خیلی از روشای آموزش الکترونیکی در دو دسته با هم و غیر با هم قرار می گیرن.

یادگیری الکترونیکی به شکل با هم و غیر با هم

یادگیری الکترونیکی؛ روشی موفق واسه آموزش کارمندان آموزشی

آموزش با هم در یک زمان واقعی و در یک محل اتفاق میفته. در مورد هم لازمه که هر دو نفر در یک زمان مشخص حاضر باشن. مثل چت کردن، کلاسای مجازی و ویدئوکنفرانسا.

آموزش غیر با هم، جداگونه از زمونه. دوره های «خودآموز» یک نمونه از آموزش غیر همزمانه، چون می تونه در هر زمان برگزار شه. ایمیل یا انجمنای تخصصی، از نمونه های دیگر این روش هستن.

در حالت ایده آل، فراگیران هر دوره رو طبق زمان بندی و برنامه های خودشون با استفاده از پلتفرم آموزشی LMS به اتمام می رسانند.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   مدل راه حل لافلی و مارتین و مراحل ۵ گانه اون 

الان بیشتر طراحان آموزشی، روش آموزشی غیر با هم رو انتخاب می کنن. با توجه به نیازها و هرم آموزشی، انتخاب روشای آموزش الکترونیکی می تونه به شکلای زیر باشه:

خود خوان

الان یکی از روشای عادی، یادگیری با استفاده از ویکی، وبلاگا و بقیه محتواهای آموزشی مثل اسلایدها و کتابای الکترونیکه و از این راه میشه اطلاعات ساده بسیاری درباره یک موضوع رو گرفت. این مورد به کارشناسانِ موضوع دلخواه اجازه می ده تا فراگیران رو در کلاسای آموزشی گروه بندی کنن و سؤالات و مشکلات اونا رو برطرف کنه.

برنامه های صوتی- تصویری

دومین روش عادی در آموزش، ساخت یک ویدئو نمایشی واسه آموزش فراگیرانه. آموزش از راه برنامه های صوتی- تصویری، یکی از روش هاییه که مخاطبان از راه مشاهده، مطالب آموزشی رو یاد می گیرن.

طبق کامپیوتر و اینترنت

یادگیری الکترونیکی؛ روشی موفق واسه آموزش کارمندان آموزشی

در این نوع از آموزش، دوره های آموزشی الکترونیکی به شکل سی دی یا در نرم افزارهای کامپیوتری در اختیار فراگیران قرار میگیره. دوره های الکترونیک می تونن بر بستر وب، به کمک اینترنت و سیستمای مدیریت محتوا در دسترس قرار بگیرن. دوره ها به شکل خودآموز هستن و افراد هیچ تعاملی با مربی یا بقیه یادگیرندگان ندارن. این روش واسه فراگیران بزرگ سال بسیار مناسبه و به اونا انگیزه می ده تا مهارتی جدید بیاموزند و رزومه خود رو پربارتر کنن.

آموزش ترکیبی

این روش ترکیبی از آموزش با هم و غیر همزمانه. بعضی از آموزشا مثل آموزش فروش، باید یک رابطه رودررو باشه؛ تا بتونه ً تأثیرگذار باشه. روش ترکیبی در مواردی که یک کلاس واسه تمرین و رفت و امد وجود داشته باشه، بهترین کارکرد رو داره.

آموزش از راه موبایل

هزینه مناسب و در دسترس بودن تلفنای همراه، فضای مناسبی رو واسه آموزش از راه موبایل جفت و جور کرده. البته باید به تواناییای گوشی موبایل مثل: فضای دیسک، اتصال به اینترنت و اندازه صفحه نمایش توجه داشت. طراحی نرم افزارهایی که توانایی پاسخگویی دارن، می تونه خیلی از هزینه های تولید و زمان پروژه رو کاهش بده. وسایل تولید محتوای الکترونیکی مثل captivate امکان طراحی نرم افزارهایی با ویژگی جوابگو بودن واسه دستگاه های جور واجور رو جفت و جور میکنه که این مزیتی بزرگه و موجب صرفه جویی در زمان و هزینه تولید یک دوره آنلاین می شه.

آموزش در شبکه های اجتماعی

یادگیری الکترونیکی؛ روشی موفق واسه آموزش کارمندان آموزشی

تأثیرگذاری رسانه های اجتماعی بسیار زیاده و از اونا میشه در آموزشای سازمانی خوب استفاده نمود. خیلی از شرکتا و سازمان از قدرت شبکه های اجتماعی آگاه ان و کارکنان خود رو واسه مشارکت در این شبکه ها تشویق می کنن. کارکنان بر بستر شبکه های اجتماعی با همدیگه در رابطه هستن و در مورد مسائل و مشکلات و تجربیات خود بحث و تبادل نظر می کنن. خیلی از سیستمای مدیریت آموزشی (LMS) دارای محیطی واسه ارتباطات هستن. پس دیگر احتیاجی نیس تا یادگیرندگان در محیطی عمومی با همدیگه گفتگو کنن.

مثل سازی

آموزش الکترونیکی طبق مثل سازی، بسیار تعاملیه و شدیداً مبتنی به گرافیک، ویدئو و صوته. جدا از اینکه این بعضی از ویدئوها و بازیای مثل سازی سفارشی وجود دارن که می تونن شامل مؤلفه های سه بعدی هم باشن. نرم افزارهای آموزشی جدید یک نمونه از این آموزش هستن که بیشتر دارای سطح بالایی از رفت و امد و مثل سازی هستن.

آموزش طبق بازی

یادگیری الکترونیکی؛ روشی موفق واسه آموزش کارمندان آموزشی

بازی همیشه واسه همه سرگرم کننده س، اما می تونه رسانه ای قوی واسه تجربه آموزشی هم باشه. الان خیلی از شرکتا به اهمیت یادگیری طبق بازی پی بردن و به کمک اون سعی می کنن تا انگیزه یادگیری و علم کارمندان خود رو زیاد کنن. این نوع از دوره های آموزشی روی ایجاد انگیزه و یادگیری توأم با بازی تمرکز داره.

درنهایت باید گفت که انتخاب روشای مناسب آموزش الکترونیکی به جدا سازی بررسی درست یک سازمان یا موسسه آموزشی از مخاطبان خود و شناخت نیازای اونا بستگی داره؛ تا بتونه دوره ای موثر برگزار کنه و تجربه ای بهتر و لذت بخش از آموزش رو واسه فراگیران به ارمغان بیاره.

منبع : elearningindustry.com


دسته‌ها: آموزشی