گوشت بوقلمون که بسته به محلی یا پرورشی بودنش در دو نوع سفید و قرمز پیدا می شه، در اروپا بسیار محبوبه و ۱۱ برابر ایران مصرف داره. اما به خاطر خواص و اثرات مثبتش روی سلامتی، در ایران هم مصرف اونو به افزایشه. در این مقاله ما رو همراهی کنین تا شما رو با خواص گوشت بوقلمون و خطرات احتمالی مصرف اون آشنا کنیم.

 

واقیعتایی درباره بوقلمون

  • گوشت تیره ی بوقلمون دارای ویتامین و مواد معدنی بیشتریه. درمقابل گوشت روشن تر بوقلمون دارای چربی و کالری بیشتریه.
  • واسه پخته شدن، دمای داخلی گوشت بوقلمون باید به ۷۴ درجه سانتی گراد برسه.
  • بوقلمون مزرعه ای نسبت به بوقلمون صنعتی دارای امگا ۳ بیشتریه.
  • با جدا کردن پوست بوقلمون بیشترِ چربی اونم استخراخ می شه.

مواد غذایی در گوشت بوقلمون

گوشت بوقلمون؛ خواص، نحوه استفاده و خطرات احتمالی مصرف اون آموزشی

گوشت سفید و قرمز بوقلمون هر یک دارای مواد ریزمغذی متفاوتی هستن.

۸۵ گرم گوشت کبابی و فراوری نشده ی سینه ی بوقلمون دارای این مواده:

  • ۱۳۵ کالری؛
  • ۳/۲۶ گرم چربی؛
  • صفر گرم کربوهیدرات؛
  • ۲۴/۷ گرم پروتئین.

مواد غذایی در همین مقدار گوشت تیره ی بوقلمون عبارت ان از:

  • ۱۷۳ کالری؛
  • ۵/۱۳ گرم چربی؛
  • صفر گرم کربوهیدرات؛
  • ۲۳/۵۵ گرم پروتئین.

گوشت بوقلمون دارای ریزمغذیای زیره:

  • ویتامین B6؛
  • ویتامین B12؛
  • نیاسین یا ویتامین B3؛
  • کولین؛
  • سلنیوم؛
  • زینک.

گوشت تیره ی بوقلمون ویتامینا و مواد معدنی بیشتر داره اما در مقابل چربی و کالری اونم بیشتره.

گوشت بوقلمون دارای آمینواسید تریپتوفانه. بعضی باور دارن واسه همین افراد بعد از میل کردن خوراک سنگین بوقلمون دل شون می خواد چرت بزنن. بااین حال مقدار تریپتوفان موجود در بوقلمون اون قدر نیس که باعث احساس خواب آلودگی شه. درحقیقت همه شکلای جور واجور گوشت دارای تریپتوفان هستن.

خواص گوشت بوقلمون

مقدار تریپتوفان موجود در گوشت بوقلمون نه تنها باعث خواب آلودگی نمی شه بلکه می تونه باعث سرزندگی بیشتر شه!

میل کردن غذاهایی مثل گوشت بوقلمون با مقدار پروتئین بالا باعث تقویت احساس سیری در افراد می شه و پس فرد به مدت بیشتری احساس سیری می کنه.

جذب پروتئین کافی به حفظ ماهیچها و ثبات سطح انسولین در بدن کمک می کنه. به یاد داشته باشین که پروتئین رو می تونین از شکلای جور واجور گوشت دریافت کنین و بدن آدم در هر وعده امکان جذب مقدار معینی پروتئین رو داره. پس منبع پروتئین سالم و کم چرب رو در وعدهای غذایی جور واجور داشته باشین تا بدن تون بتونه در وعدهای جور واجور پروتئین جذب کنه. می تونین پروتئین رو از منابع دیگری مثل آجیل، ماهی، لبنیات، سویا و حبوبات دریافت کنین.

چون بیشتر چربی بوقلمون در پوست اینه، خیلی ساده با جداکردن اون می تونین خوارکی سالم تر و کم چرب تر داشته باشین.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   مادربزرگم سلام رساند و گفت متأسفه؛ رمانی که شما رو به دنیای کودکان می برد 

تریپتوفان موجود در بوقلمون ممکنه به افزایش سطح سروتونین در بدن کمک کنه که نتیجه اون هشیاری و سرزندگی بیشتریه. گرچه مقدار اون کمه اما اینجور تأثیری داره.

سینه ی بوقلمون نسبت به دیگر قسمتا چربی و کالری کمتری داره. این طور نیس که غذایی که با بوقلمون تهیه شده باشه، سالم تر باشه. به طور مثال همبرگر بوقلمون ممکنه به اندازه همبرگر گوشت گاو چربی اشباع داشته باشه؛ بستگی به این داره که چقدر گوشت تیره ی بوقلمون در تهیه ی خوراک به کار رفته باشه.

همیشه مواد غذایی رو از نظر اندازه چربی و مقدار گوشت کم چرب بررسی، اجناس جور واجور رو مقایسه و سالم ترین رو انتخاب کنین.

رژیم غذایی

گوشت بوقلمون؛ خواص، نحوه استفاده و خطرات احتمالی مصرف اون آموزشی

از مصرف خوراکیای فراوری شده ی بوقلمون مثل هات داگ، سوسیس یا کالباس پرهیز کنین یا دست کم مصرف اونا رو کم کنین. حتی مواد کمتر فراوری شده مثل همبرگر آماده ی بوقلمون دارای مقدار زیادی نمک و مواد نگهدارنده هستن.

به دنبال بوقلمون تازه، کم چرب و ارگانیک باشین که در مزرعه، در شرایطی انسانی و بدون آنتی بیوتیک پرورش یافته ان. در پرورش بوقلمون به روشای صنعتی و کارخانه ای، به اونا آب، نمک و مواد نگهدارنده تزریق می شه تا اندازه بزرگتر و موندگاری بیشتری داشته باشن . بوقلمونای پرورش یافته در مزرعه و مرتع به روش طبیعی امگا۳ بیشتری دارن.

واسه رفع احتمال انتقال مریضی، هنگام پخت بوقلمون مطمئن شید دمای لایه های داخلی گوشت به ۷۴ درجه سانتی گراد می رسه.

خطرات احتمالی مصرف گوشت بوقلمون

اجناس فراوری شده ی بوقلمون دارای مقدار زیادی سدیم هستن که واسه سلامتی زیان داره. بیشتر گوشتای فراوری شده دودی می شن یا دارای نیتریت سدیم هستن. این مواد با آمینا که به طور طبیعی در گوشت وجود دارن، ترکیب می شه و ترکیبات ان-نیترو (N-nitro) رو تشکیل میدن که سرطان زا هستن.

تحقیقای مختلفی رابطه بین خوراکیای فراوری شده و بروز سرطان رو نشون دادن. احتمال چاقی، بروز مریضیای قلبی، فشار خون بالا، کلسترول بالا، سرطان و ناباروری با افزایش مقدار مصرف این موارد بیشتر می شه. تاجایی که می تونین مصرف بوقلمون فراوری شده رو کم کنین.

بوقلمون دارای ماده معدنی سلنیومه. طبق بعضی تحقیقات جذب مقدار زیاد سلنیوم ممکنه احتمال بروز سرطان روده ی بزرگ، پروستات، ریه، مثانه، پوست، مری و معده رو زیاد کنه.

نمیشه ادعا کرد تنها با تنظیم مقدار مصرف گوشت بوقلمون می تونیم سلامتی مون رو تقویت کنیم؛ رژیم غذایی به طورکلی در این مسئله تأثیرگذاره. بهتره دامنه ی متنوعی از خوراکیا و غذاهای سالم و سودمند رو به مقدار مناسب در برنامه غذایی تون قرار بدین و تنها روی یک ماده غذایی تمرکز نکنین.



دسته‌ها: آموزشی