معمولا وقتی افراد دچار اختلاف می شن واسه حل وفصل مشکلات شون گفتگو می کنن. این بهترین روش واسه صلح و رسیدن به توافق با فرد مقابله. با گفتگو می تونین بدون درگیری، اختلاف و دعوا به اهداف تون در مورد بقیه برسین.

هنگام بروز اختلافات، بین دو فرد یا دو سازمان، گفتگو تنها راه رسیدن به هدف و پایان درگیریه. در این شرایط رعایت اصول بی طرفی، رمز موفقیت گفتگو به حساب میاد. زمانی که منافع هر دو طرف گفتگو تأمین شه و دو طرف در بین گفتگو به خواستهای طرف مقابل توجه کنن، در اون صورت گفتگو به نتیجه مطلوب خواهد رسید.

بروز اختلاف و اختلاف بین افراد مختلف پرهیز ناپذیره، اختلافات معمولا نتیجه جمع شدن خواستها، اهداف و باورای مختلف افراده که بعضی وقتا به خاطر فرق در نیازا به وجود میاد. بدون گفتگو ممکنه هر کشمکشی به بحث ، خشم و ناراحتی تبدیل شه که پس ی اون یک فرد یا همه افراد حاضر در گفتگو احساس نارضایتی می کنن. نکته مهم درباره گفتگو اینه که به وسیله اون افراد می تونن بدون ایجاد مانع در ارتباطات آینده، با هم به توافق برسن. در این نوشته می خونیم که دقیقا گفتگو چیه.

مراحل گفتگو

گفتگو چیه؛ مراحل انجام یک گفتگو موفق رو بشناسین  آموزشی

واسه رسیدن به نتیجه مطلوب در گفتگو، شک نداشته باشین پیروی از یک ساختار هدفمند مفید هستش. مثلا، در یک جلسه ی کاری ممکنه نیاز باشه از تموم مراحل واسه درگیر کردن افراد در گفتگو استفاده کنین و در گفتگو دیگری بعضی از مراحل به کارتون بیاد. ما کلا تموم مراحل یک گفتگو اصولی رو به شما خواهیم گفت.

۱. آماده سازی

پیش از هر گفتگو ای باید تصمیم درستی واسه جا و زمان جلسه گرفته شه، این انتخاب باید طبق مشکل مورد بحث و سطح افراد شرکت کننده باشه. محدوده زمانیِ مشخصی رو واسه جلسه گفتگو مشخص کنین. این کمک می کنه تا با طولانی نشدن صحبتا، کار به بحث وجدل و بروز ناراحتی نکشد. در این مرحله باید درباره تموم حقایق مربوط به مسأله ی مورد گفتگو مطمئن شید، از طرفی باید درباره موقعیت خود در گفتگو شناخت کافی به دست بیارین. مثلا اگه گفتگو کاریه باید روی تموم قوانین سازمانی مربوط، تسلط کافی داشته باشین. باید بدونین گفتگو بیشتر به نفع چه کسیه، تا وقتی احساس کردین گفتگو در راه اشتباهی قرار داره، بتونین زمینه چینی کرده و در جریان جلسه ی گفتگو واسه تغییر جهت مسأله سعی کنین. حواس تون باشه روی سیاستای سازمان تون مسلط باشین، این کمک می کنه تا بتونین یک جلسه ی گفتگو ی مفید رو آماده سازی کنین. به خاطر داشته باشین آماده کردن مقدمات گفتگو قبل از جلسه، از بروز درگیری و بحثای بیهوده و همین طور هدر رفتن زمان جلوگیری می کنه. باید درباره جای گفتگو هم دقت کافی انجام شه. مکانی آماده کنین که هر دو طرف گفتگو در اون احساس راحتی و امنیت داشته باشن. بهتره در مورد گفت و گوا سازمانی، جای گفتگو جایی باشه که نمایندگان دو سازمان اونو به عنوان جای بی طرف قبول کنن و یا مشکلی با انتخاب جای مورد نظر نداشته باشن.

گفتگو چیه؛ مراحل انجام یک گفتگو موفق رو بشناسین  آموزشی

۲. گفتگو

درزمان این مرحله، افراد یا اعضای هر دو طرف گفتگو موارد مورد نظرشون رو مطرح می کنن. این گفتگوها درک هر کدوم از دو طرف رو درباره موضوع مورد گفتگو و وضعیت موجود نشون می ده. مهارتای کلیدی در این مرحله، طرح سؤال، گوش دادن مؤثر و همین طور شفاف سازیه. بعضی وقتا بهتره در بین گفتگو واسه ثبت تموم نکات مربوط به مباحث مهم، یادداشت وردارین، چون ممکنه در آینده واسه روشن شدن خیلی از مسائل، نیاز باشه صحبتای طرفای مقابل رو بررسی یا بهش یادآوری کنین. از طرف دیگر در این مرحله گوش دادن اهمیت زیادی داره، در شروع گفتگو، دو طرف وضعیت برابر دارن اما وقتی در جریان گفتگو بحث بالا میگیره اگه از مهارت گوش دادن استفاده نشه و هر دو طرف بخوان همیشه حرف خودشون رو بزنن و کمتر به صحبتای طرف مقابل توجه کنن، شرایط بحرانی می شه و ممکنه گفتگو به جاهای خوبی ختم نشه. این شرایط همیشه وضعیت یکی از دو طرف گفتگو رو دچار خطر می کنه.

۳. بیان اهداف

در گفتگو باید اهداف، دیدگاه ها و منافع هر دو طرف درگیر گفتگو روشن شه. پس بهتره لیستی از موارد مختلف به ترتیب اولویت تهیه کنین. این شفاف سازی، شناساییِ منافع مشترک هر دو طرف رو ممکن می کنه و ایجاد کننده حفظ این منافع واسه هر دو طرف می شه. شفاف سازی و بیان اهداف، بخش اساسی روند گفتگو ی درسته و بدون اون شاید در جریان گفتگو واسه هر دو طرف سوء تفاهمایی رخ میده. بروز سوء تفاهم یکی از مشکلات جدی واسه رسیدن به نتایج مطلوب در مذاکرهه.

۴. نتیجه برد-برد

این مرحله روی چیزی متمرکزه که ما بهش نتیجه برد-برد می گیم. این بهترین حالت واسه یک گفتگو ی نتیجه بخشه. در این وضعیت هر دو طرف گفتگو حس می کنن نتیجه خوبی گرفتن. حالت برد- برد زمانی اتفاق میفته که هر دو طرف در آخر، بحث رو یک گفتگوی مثبت بدونن، حس کنن که نقطه نظرات شون در نظر گرفته شده و حقی از کسی ضایع نشده. نتیجه ای که در اون هر دو طرف برنده باشن بهترین پایان واسه یک گفتگوی دوطرفه هستش. با اینکه رسیدن به این حالت همیشه ممکن نیس اما یادتون باشه در گفت و گوا تون برنده شدن هر دو طرف باید هدف پایانی گفتگو باشه. نکته مهم دیگر اینه که همیشه از قبل پیشنهاداتی هوشمندانه به عنوان راه حل جانشین درباره موضوع آماده کنین، چون در جریان گفتگو ممکنه طرف مقابل موضوعاتی رو مطرح کنه که شما به وسیله این پیشنهادات جانشین بتونین هم اونو قانع کنین و به نیازهایش جواب بدین و هم از اهداف خود فاصله نگیرید. در این حالت یک وضعیت موافقتِ نسبی هست و گفتگو به اختلاف کشیده نمی شه. معمولا چون ارائه پیشنهادات جانشین حرکت مثبتیه و نشون از حُسن قصد طرف مقابل داره می تونه سودمند باشه.

۵. توافق

توافق، نتیجه درک دوطرفه دو طرف مذاکرهه و باعث حفظ منافع هر کدوم از دو طرف می شه. واسه رسیدن به توافق همه باید با ذهن باز در گفتگو شرکت کنن. این مسأله واسه رسیدن به یک راه حل قابل قبول لازم به نظر می رسه. پس دو طرف گفتگو باید از افراد دارای شخصیت انعطاف پذیر انتخاب شن. اگه واسه شرکت در یک گفتگو آماده میشید به این نکته توجه کنین که واسه رسیدن به توافق باید واسه پذیرش هر چیزی، قدرت درک تون رو بالا ببرین. از طرفی باید همه چیز رو روشن بگید تا طرف مقابل هم به درک درستی برسه. اگه بتونین از نگاه ذهنی در مقابل طرف گفتگو موضع گیری نکنین و خیلی راحت درباره مسائل صحبت کنین، هم شما و هم طرف مقابل طبق واقعیت و درک اون می تونین بهتر تصمیم بگیرین. این راه حل واسه گفت و گوا خانوادگی یا روابط فردی اصل مهمیه.

گفتگو چیه؛ مراحل انجام یک گفتگو موفق رو بشناسین  آموزشی

۶. اجرایی کردن

در این مرحله لازمه دو طرف به توافقات بدست اومده و تصمیمات گرفته شده در گفت و گوا عمل کنن. در این حالته که گفتگو واقعا نتیجه کاملی داشته.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   مثبت اندیشی و موفقیت؛ چیجوری نگاه خود رو تغییر دهیم 

در صورت نبود رسیدن به توافق چیکار باید کرد

گفتگو چیه؛ مراحل انجام یک گفتگو موفق رو بشناسین  آموزشی

اگه گفتگو شکست بخورد یا به موفقیت کامل نرسه بهترین اقدام، موکول کردن ادامه گفتگو به زمان دیگره. این کار از بروز درگیری، بحثای داغ و اختلافات لفظی جلوگیری می کنه. بالا گرفتن اختلافات یا اختلافا فقط زمان گفتگو رو هدر می ده و آینده روابط دو طرف رو دچار آسیب می کنه. یادتون باشه در نشست بعدی باید تموم مراحل گفتگو دوباره تکرار شه. در نشست دوم باید تموم ایده ها یا اهداف جدید مورد توجه بگیره و گفتگو روندی رو طی کنه که انگار جلسه ی اول مذاکرهه (بدون پیش زمینه ذهنی از جلسه قبل). تموم شرایط باید دوباره و از نو در نظر گرفته شده و بررسی شه. در این مرحله هم، فکر کردن به راه حلای جانشین کمک کننده س. از طرف دیگر یکی از راه حلای مفید واسه به نتیجه رسیدن گفتگو ی دوباره، خواسته وساطت از فرد یا افرادیه که مورد اعتماد دو طرف هستن.

گفت و گوا غیررسمی چه کاربردی داره

گفتگو چیه؛ مراحل انجام یک گفتگو موفق رو بشناسین  آموزشی

بعضی مواقع شرایط طوری پیش میره که لازمه شما گفتگو ای غیررسمی داشته باشین. درسته که در گفتگو رسمی زمانی که اختلاف نظر هست انجام مراحل مربوط به گفتگو ی رسمی یا ممکن نیس یا ممکنه باعث شه که گفتگو به نتیجه نرسه. با وجود این بازم حفظ کردن مراحل کلیدی گفتگو رسمی می تونه تا حدودی راه گشا باشه.

اهمیت طرز برخورد و نگاه در گفتگو

طرز برخورد و نگاه دو طرف درباره موضوع گفتگو می تونه گفتگو رو تحت اثر بذاره. باید این موضوع رو در نظر بگیریم از اون جا که نگاه افراد مختلف درباره یک موضوع متفاوته، طرز برخورد افراد با مسأله مورد نظر هم تحت شعاع همین نوع نگاه قرار خواهد گرفت. توجه کردن به نیازای طرف مقابل و نیازای خودتون در جریان گفتگو اهمیت زیادی داره. درجه اهمیت موضوع مورد بحث هم می تونه در کیفیت گفتگو و همین طور نتیجه اون مؤثر باشه.

همیشه آماده باشین و بدونین:

  • گفتگو جایی واسه رسیدن به دستاوردهای فردی نیس.
  • ممکنه در جریان اون واسه هر کدوم از دو طرف دلخوری به وجود بیاد اما مهم اینه که روند گفتگو از قدرت لازم بهره مند باشه تا به نتیجه برسه.
  • گفتگو ممکنه رفتار بعضی از افراد رو تحت اثر بذاره و حالت دفاعی بگیرن.

جایگاه علم در گفتگو

اینکه شما در گفتگو تسلط کافی داشته باشین لازمه علم کافی درباره موضوع مذاکرهه. علم کافی به شما کمک می کنه تا در بین بحث در برابر سؤالات مختلفی که از طرف طرف مقابل مطرح می شه دچار مشکل نشید، حالا چه این سؤالات مربوط به مبحث مطرح شده باشه چه جنبه ی حاشیه ای داشته باشه، اینکه در جریان گفتگو دست وپای خود رو گم نکنین و در موضع ضعف قرار نگیرید بخش مهمی از اون مربوط به همین علم کافی شما می شه، اینطوری اعتماد به نفس لازم رو دارین و موقع گفتگو بسیار آماده در برابر طرف مقابل ظاهر میشید، در این صورت شما نصف راه موفقیت در گفتگو رو پیموده اید. همیشه قبل از گفتگو درباره موضوع اون، (مربوط به هر نوع گفتگو ای که می خواد باشه) و درباره طرفای مقابل گفتگو به اندازه کافی اطلاعات مفید به دست بیارین. یک اشاره ی کوچیک شما در جریان گفتگو حتی اگه مربوط به یکی از علایق شخصی طرف گفتگو باشه می تونه گفتگو رو به طرف آرامش و رسیدن به توافق مطلوب هدایت کنه. این نکته رو در نظر داشته باشین که علم، مربوط به راه حلای رسیدن به توافق در گفتگو هم می شه. درباره راه حلای مختلف بخونین. واسه هر گفتگو ای با شرایط متفاوت راه حلای به درد بخور بعضی وقتا مشترک هستن.

گفتگو چیه؛ مراحل انجام یک گفتگو موفق رو بشناسین  آموزشی

آرامش

اهمیت مهارتای فردی در گفتگو

گفتگو چیه؛ مراحل انجام یک گفتگو موفق رو بشناسین  آموزشی

مهارتای فردی خوب واسه گفت و گوا مهم لازمن، چه گفت و گوا رسمی و چه غیر رسمی. مهارتای فردی باعث می شه شما بتونین روی فرد مقابل تون اثر مثبت داشته باشین و گفتگو روند مناسبی رو طی کنه.

  • رابطه کلامی مؤثر: یکی از مهارتای فردی خوب که واسه یک گفتگو ی نتیجه بخش لازمه، مهارت رابطه کلامی مؤثره. رابطه کلامی مؤثر از دو بخش رابطه کلامی و صحبت تأثیرگذار تشکیل می شه، برآیند این دو بخش یک رابطه کلامی مؤثر رو ایجاد می کنه. باید هم بتونین با طرف مقابل وارد رابطه کلامی شید هم طوری صحبت کنین که روی فرد مقابل به اندازه کافی اثر مثبت بذارین.
  • گوش دادن: واسه رسیدن به مهارت فردی خوب باید یاد بگیرین همونجوریکه خوب حرف میزنین همون قدر هم بتونین شنونده ی خوبی باشین. گوش دادن باعث می شه، شما کم تر اشتباه کنین و صحبتای تون کمتر ایجاد سوء تفاهم کنه. از طرفی فرد مقابل حس می کنه اهمیت بیشتری واسه صحبت هاش قائل هستین و گفتگو طرف وسوی مناسب تری پیدا می کنه.
  • کاهش سوء تفاهم: یکی دیگر از مهارتای فردی که اتفاقا مربوط به هر دو مورد رابطه کلامی مؤثر و گوش دادن هم هست، مهارت فردی توانایی کاهش سؤ تفاهم نامیده می شه. این مهارت یکی از بخشای کلیدی گفتگو ی خوب به حساب میاد.
  • رابطه: شما با ایجاد رابطه قوی با افراد، خیلی سریع تر و راحت تر به نتیجه مطلوب می رسین چون هر دو طرف تا حدی از هم شناخت دارن که می تونن از بسیاری سوء تفاهما و اختلافات عادی در یک گفتگو فاصله بگیرن.
  • توانایی حل مسأله: با داشتن این مهارت فردی در جریان گفتگو کمتر دچار سردرگمی میشید.
  • مهارت تصمیم گیری: درباره تصمیم گیری تکنیکای ساده ای هست که می تونه به شما در گرفتن تصمیم مناسب کمک کنه.
  • جسارت: جسارت به عنوان یک ویژگی فردی واسه داشتن یک گفتگو ی موفق ضروریه و باعث می شه شما با اعتماد به نفس کافی در جلسه ی گفتگو حاضر شید.
  • مقابله با شرایط سخت: کسب این مهارت به عنوان یک مهارت فردی خوب زمانی که در روند گفتگو با بحثای شدید یا گفتگوای سریع و اختلاف روبرو میشید می تونه خیلی مؤثر باشه. در این مواقع با داشتن این مهارت طوری رفتار می کنین که راه گفتگو به طرف درگیری نرود و در آخر گفتگو بی نتیجه نمونه.

معمولا در کسب و کارای بین المللی، سیستم قانونی و حکومتی و همین طور در اختلاف نظرهای خانوادگی یا سازمانی، از شکلای مختلف مختلف گفتگو استفاده می شه. هر کسی در هر سطحی میتونه مهارت گفتگو رو کسب کنه و در طیف خیلی از فعالیتا از اون بهره ببره. در آخر باید بدونین؛ گفتگو مهارت ویژه ایه و امتیازات زیادی واسه حل وفصل هرگونه اختلاف در اختیار شما قرار می ده.

منبع : skillsyouneed

در هر گفتگو ای جواب بله بگیرین، گفتگو بر سر حقوق بیشتر، معاملات بزرگ و حتی یک کار روزمره


دسته‌ها: آموزشی

دیدگاهتان را بنویسید