در بخشای مختلف این مقاله به مثالایی فرضی و خیالی از صنعت رستوران اشاره می کنیم. البته باید توجه داشته باشین که اصول بیان شده اینجا درمورد تموم صنعتا کاربرد داره و مختص صنعت رستوران نیس. شاید در نزدیک خود رستورانایی سراغ داشته باشین که از این اصول پیروی نمی کنن و واسه همین واسه حفظ کار و کاسبی خود به سختی سعی می کنن. البته درنهایت هم به دلیل رعایت نکردن این نکات بسته می شن.

۱. علم به تنهایی کافی نیس

اگه در رشته و زمینه کاری خود متخصص هستین، نباید تصور کنین همین واسه شما کافیه و از ویژگیای لازم صاحبان کار و کاسبی برخوردارید. وقتی در روز اول، کار خود رو شروع می کنین، نباید توقع داشته باشی مشتریان فورا به طرف شرکت شما جمله بیارن، اونم فقط به خاطر این که از علم کافی واسه کارتون برخوردارید. در قدم اول، به بازاریابی و مدیریت نیاز دارین تا چرخای کار و کاسبی خود رو روغن کاری و آماده کنین.

چند سرآشپز یا عاشق آشپزی می شناسین یا دیده اید که به دلیل عشقی که به آشپزی و غذا داشتن، رستورانی باز کرده و چند ماه یا چند سال بعد به دلیل استقبالِ کم مشتریان، مجبور شدن اونو ببندند؟ تهیه ی غذای خوب به تنهایی کافی نیس؛ مردم باید درمورد غذاهای شما بدونن تا سراغش بیان. ضمنا باید کسب و کارتون رو به روش هایی منظم و مؤثر اداره کنین. واسه این کار به پیشنهادای کارشناسان مالیاتی و مالی نیاز دارین و درنهایت هم باید مدیرکلی باتجربه، سکان امور رو در دست بگیره.

۲. افراد مناسب رو استخدام کنین

مدیریت کسب و کارای کوچیک با ۶ نکته ای که واسه پیشرفت باید بدونین  آموزشی

اگه از نظر فنی در رشته خود متخصص هستین ولی مثلا از علم و تجربه کافی در بازاریابی بهره مند نیستین، باید افراد مناسبی رو واسه انجام امور مربوط به بازاریابی استخدام کنین. بازاریابی موجب می شه مردم واسه مراجعه به شما تمایل پیدا کنن. ترفند بعدی اینه که کاری کنین مردم دوباره به شرکت شما برگردن و شرکت تون رو به دوستان خود هم پیشنهاد کنن.

۳. دوستان تون رو استخدام نکنین

شاید این مسئله روشن به نظر برسه، ولی بارهاوبارها شاهد اون بوده ایم که افراد واسه استخدام به سراغ دوستان و آشنایان خود رفته ان. این کار جدا از اینکه اینکه می تونه به دوستی شما آسیب برسونه و حتی بعضی وقتا دوستیا رو از بین ببره، به کار و کاسبی شمام آسیب می زنه. البته بعضی وقتا ممکنه این کار سودمند باشه، ولی باید با احتیاطِ بسیاری دوست خود رو استخدام کنین و حتما بخش ی دوستی و بخش ی کاری خود رو به طور شفاف واسه اون مشخص کنین تا بدونه در محیط کار، شخص دیگری هستین. این کار ممکنه نیازمند گفت وگوی بسیاری بین شما و دوست تون باشه. به طورکلی در صورت استخدام دوستان خود، باید در زمان کار و پس از اون رفتارها و برخوردهای متفاوتی داشته باشین و مسائل کاری رو با روابط صمیمی قاتی نکنین.

۴. تصمیمای یهویی نگیرید؛ راه حلِ برنامه ریزی اهمیت زیادی داره

مدیریت کسب و کارای کوچیک با ۶ نکته ای که واسه پیشرفت باید بدونین  آموزشی

فردی رو در نظر بگیرین که اخیرا به عنوان صاحب بخشی از یک رستوران شروع به فعالیت کرده. این رستوران در جای خوبی قرار گرفته و درنهایت رستوران موفقی هستش، ولی باتوجه به کاهش رونق کسب و کارا در اون منطقه، صاحبان رستوران باید بیشتر سعی کنن که مشتریان به رستوران اونا جذب شن و با رضایت اونجا رو ترک کنن.

در شبی بسیار آزاردهنده، خیلی از مردم شهر واسه صرف غذا به این رستوران محلی مراجعه کرده بودن. در رستوران خدمه ی کافی نبود و ازسوی دیگر، در پاسیوِ رستوران هم باران شدیدی می بارید. دراین بین، یکی از سرآشپزها هم رستوران رو ترک کرد. پس ازآن، صاحبان رستوران تصمیمایی نادرست و یهویی گرفتن: یکی از تصمیمای اونا دو برابرکردن تعداد خدمه ی رستوران در تموم شیفتای کاری بود. به نظر می رسین اونا پیش از اجرای این ایده از نتایج اون آگاه نبودن. با این کار تعداد خدمه ی اونا بسیار بیشتر از حد لازم زیاد شد. درنتیجه دستمزدهای ساعتی ای که باید پرداخت می کردن، به طور صعودی و غیرضروری زیاد شد و سهم هر پیشخدمت از انعاما هم به میزان زیادی کم شد. بیشتر، تعدادی از خدمه پیش از اونکه شب به پایان برسه، رستوران رو ترک می کردن و واسه همین رستوران بهترین کارکنان خود رو از دست می داد.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   ماسک عسل؛ طرز تهیه ۸ نوع ماسک و اثر اون بر زیبایی پوست و علاج جوش 

شاید با خود بگید: «، اینکه مشکلی نیس؛ خدمه ی بیشتری استخدام کنن»، ولی خدمه ی رستوران به معنی خط مقدم ان و استفاده از خدمه ای که خوب آموزش ندیده ان و تجربه کافی ندارن، به معنی پایان کاره. پس حفظ خدمه ی خوب اهمیت زیادی داره. درواقع این تصمیم یهوییِ صاحبان رستوران، تصمیمی بسیار مضر بود.

۵. پیشرفت و جذب نیرو از درون سازمان همیشه خوب نیس

مدیریت کسب و کارای کوچیک با ۶ نکته ای که واسه پیشرفت باید بدونین  آموزشی

ارتقای کارکنان مشغول به کار در سازمان موجب می شه بیشتر سعی کنن و این روش به بعضی کارکنان انگیزه بیشتری واسه کارکردن می ده. در این شکی نیس. ولی هیچوقت نباید نیروی موردنیاز خود رو فقط از درون سازمان جذب کنین، چون بعضی وقتا مجموعه مهارتای لازم در پایگاه کارکنان موجود، وجود نداره.

مثلا رستورانی رو در نظر بگیرین که مسئولانِ قسمت نوشیدنیا رو فقط از بین کارکنان رستوران استخدام می کنه. اگه پیشخدمتی با سعی و همت، تواناییای خود رو ثابت کنه، می تونه به مسئول قسمت نوشیدنیا پیشرفت پیدا کنه. البته پیشخدمتا و مسئولان قسمت نوشیدنیا برابر نیستن و مهارتای اونا قابل انتقال نیس. همه پیشخدمتا توانایی درک نکات ظریفِ کارکردن در قسمت نوشیدنیا رو ندارن، اونم در رستورانی شلوغ. پس طبیعیه که مسئولان قسمت نوشیدنیا در این رستواران معمولا مهارت کافی نداشته باشن و واسه کارکردن در این موقعیت به اندازه کافی آماده نباشن. اونا از علم کافی درمورد ترکیب کردن نوشیدنیا بهره مند نیستن، نمی تونن نوشیدنیا رو به سرعت آماده کنن و از ریتم و سرعت مناسب واسه مدیریت قسمت نوشیدنیا در زمانای شلوغ هم بهره مند نیستن. درواقع با واگذارکردن مسئولیتای سنگین تری که از عهده ی این افراد خارجه، اونا رو به درون آتیش پرتاب کردین و اونا مجبورند با آزمون و خطا واسه باقی موندن خود سعی کنن: یا در بین شعله های آتیش پایین برن و درنهایت کار خود رو آزاد کنن، یا اینکه اخراج شن.

صاحبان این رستوران درنهایت کار و کاسبی خود رو از دست میدن، چون اصرار دارن به جای استخدام متصدیانی حرفه ای از خارج از رستوران، پیشخدمتای رستوران رو پیشرفت دهند و اونا رو به متصدیانی بی لیاقت و ناشایسته تبدیل کنن. وقتی رستوران شلوغی رو اداره می کنین، اجرا نیروی کارِ خوب، عنصری لازم واسه درست پیش رفتن کارهاست.

۶. کار و کاسبی خوب یعنی هماهنگی و ثبات داشته باشین

مدیریت کسب و کارای کوچیک با ۶ نکته ای که واسه پیشرفت باید بدونین  آموزشی

هماهنگی کلید اصلی داشتن کسب و کاری خوبه. حتی اگه هیچ یک از موارد دیگر رو رعایت نمی کنین، حتما باید هماهنگی و ثبات داشته باشین. هماهنگی همون نکته ایه که فرنچایزها طبق اون کار می کنن. مثلا، مک دونالد پیشگام و تجسم عینی هماهنگی و ثباته. وقتی به یکی از شعبهای مک دونالد در هرجای دنیا وارد شید، دقیقا میدونید اگه همبرگر کوارتر پاوندر (quarter pounder) سفارش بدین، چی دریافت می کنین؛ همه ویژگیا رو میدونید: از مواد تشکیل دهنده گرفته تا حجم غذا و چاشنیا و مخلفات اون.

در مقابل، رستوران تازه کاری رو در نظر بگیرین که صاحبان اون تصور می کنن رستوران شون بسیار رؤیایی و فانتزیه. سرآشپزِ رستوران هم همیشه در نحوه ی ارائه و مواد تشکیل دهنده ی غذاهای اصلی رستوران تغییراتی می ده و فکر میکنه با این کار می تونه غذاهای متنوعی عرضه کنه که کیفیت اونا هر روز بهتر می شه. ولی مثلا وقتی در این رستوران ماهی قزل آلا سفارش میدید، هیچوقت نمی دونین غذای شما چقدر ادویه داره، چه چیزایی همراه اون سِرو می شه و غذا چیجوری درست شده. با ناهماهنگی و بی ثباتی نمی تونین مشتریان وفاداری داشته باشین که دوباره به شما مراجعه کنن؛ واسه رسیدن به این هدف باید مطمئن و باثبات باشین.

باثبات بودن، حرفه ایگری، برنامه ریزی مناسب واسه راه حلا و همکاری با کارشناسان و استفاده از نظرات اونا رمزِ داشتن کسب و کاری درجه یک و موفقه. نباید چرخ رو ازنو اختراع کنین و باخود بگید کار و کاسبی من با بقیه متفاوته و مجبور نیستم از این قوانین پیروی کنم. کارایی چرخ پیش ازاین ثابت شده و متأسفانه باید بگم کار و کاسبی شما خیلی فرقی با کسب و کارای دیگر نداره. اگه خوب از پس مدیریت کسب و کارتون بربیایید، کارتون رونق خواهد گرفت. همین و بس.

منبع : wisebread.com

جلسات کاری رو تبدیل به وسیله موفقیت خود کنین


۳

دسته‌ها: آموزشی

دیدگاهتان را بنویسید