ریشه ی مدیریت پروژه به روش ها و فرآیندهایی برمیگرده که حدود صد سال پیش در کار و کاسبی پیشرفت پیدا کردن. با این حال، در سالای گذشته، مدیریت پروژه رشد زیادی داشته و به عنوان یک عملیات جدا از هم و جدی در تجارت ظهور کرده و در صحنه ی تجارت جهانی، یعنی جایی که شرکتا همیشه به دنبال رسیدن به امتیاز رقابتی هستن، به یک عامل کلیدی تبدیل شده. در مقاله زیر با معنی مدیریت پروژه بیشتر آشنا میشید.

مدیران پروژه برخلاف مدیران تجاریِ شرکت، خود رو فقط محدود به نظارت بر یک جنبه از عملیات نمی کنن، واسه رسیدگی و مقابله با مسائل مدیریتی محدود کردن زمانی هم ندارن. عوضش، مدیران پروژه وظیفه ی پیچیده ای برعهده دارن: اونا باید همه جنبه های پروژه رو بررسی کرده و از اجرای درست و به موقع اونا، در محدوده بودجه ای که واسه شون تعیین شده، اطمینان حاصل کنن.

واسه موفقیت در این کار، مدیران پروژه باید مهارتای خاصی کسب کنن و مجوزهایی بگیرن که صلاحیت شون رو در انجام این شغلِ سخت تأیید کنن. اونا باید ذهنی بررسی گر داشته باشن و بتونن خوب با بقیه رابطه برقرار کنن.

واسه افرادی که از پس سختیا و پیچیدگیای این کار خوب بربیایند، مدیریت پروژه می تونه شغل لذت بخشی باشه.

فرایند مدیریت پروژه

مدیریت پروژه چیه؟  آموزشی

به بیان ساده، مدیر پروژه فردیه که پروژه رو بررسی می کنه تا از انجام درست اون در محدوده زمانی و مالیِ موجود اطمینان حاصل کنه. البته، نشونه که در سازمانای بزرگ، این کارِ ساده ای نیس و نیازمند مشارکت افراد زیادیه.

یکی از اولین وظایف مدیر پروژه اینه که هدف پروژه رو تعیین کنه، به بیان دیگر، با جزئیات توضیح بده که پروژه قراره به چی دست پیدا کنه. در مرحله بعد، مدیر پروژه باید یک برنامه زمانی آماده کرده، وظایف هر کدوم از اعضای گروه رو مشخص و واسه هر وظیفه ی خاص، فرجه ی زمانی تعیین کنه.

مدیر پروژه در کنار برنامه زمانی، باید بودجه رو هم تعیین کنه. بودجه باید طوری مشخص شه که بدون اسراف و ولخرجی، بتونه هزینه های غیرقابل پیش بینی رو هم پوشش بده. بعد از اینکه پروژه شروع شد، مدیر پروژه باید مطمئن شه که همه اعضای گروه، منابعی که واسه رسیدن به اهداف شون مورد نیازه، در اختیار دارن.

معمولا مدیر پروژه با استفاده از روش راه بحرانی (CPM)، برنامه ریزی خود رو انجام می ده. روش راه بحرانی، فرمولیه که فعالیتای مختلف پروژه رو به ترتیب و به مؤثرترین شکل ممکن، زمان بندی می کنه.

مدیریت پروژه چیه؟  آموزشی

بعد از اینکه برنامه زمانی مشخص شد، مدیر پروژه باید مدیران مافوق رو در جریان پیشرفت پروژه بذاره، انتظاراتی که از اعضای تیم میره رو به اونا گوشزد کنه و با توجه به بودجه بهترین منابعِ ممکن رو در اختیار اونا بذاره. راهنمای پیکره ی علم مدیریت پروژه (به انگلیسی PMBOK Guide)، پنچ گروه از فرایند مدیریت پروژه رو مشخص می کنه که با عنوان راه و روش سنتی به مدیریت پروژه هم شناخته می شن. مدیر پروژه باید به دقت به این فرآیندها توجه کنه و اعضای تیم هم باید اونا رو خوب به اجرا درآورند.

پنج گروه فرایند مدیریت پروژه به توضیح زیر هستن:

  • شروع
  • برنامه ریزی
  • اجرا
  • نظارت و کنترل
  • اتمام

راهنمای پیکره ی علم مدیریت پروژه (PMBOK Guide)، این گروه ها رو به عنوان یه سری اقدامات و فعالیتایی معرفی می کنه که با هم رابطه دوطرفه دارن و واسه رسیدن به نتیجه، هدف یا خدماتِ از پیش تعیین شده به اجرا درمی آیند.

پیشگامان مدیریت پروژه

مدیریت پروژه در نیمه ی دوم قرن بیستم، و به کمک راه حلایی تکامل پیدا کرد که این راه حلا به وسیله پرسنل نظامی در جنگ جهانی دوم واسه نظارت و بررسیِ پروژه های بزرگ و پیچیده ای استفاده می شد که شامل هزاران نفر و لوازم نظامیِ بزرگی می شدن.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   گوگل، آمازون و فیسبوک کارمندان خود رو چیجوری استخدام می کنن

ریشهای مدیریت پروژه رو می تونیم در پروژه های بزرگ دولتی که در آخرای قرن نوزدهم اجرا می شدن، خصوصا پروژه های مربوط به ساخت خطوط راه آهن بین قاره ای، هم ببینیم. پروژه خط آهن در سال ۱۸۶۰ شروع شد، هزاران نفر در اون مشغول به کار بودن و چندین تُن مواد ساده ی نپخته که از جایای مختلف آورده می شدن هم در اون استفاده کرده می شد.

اول قرن بیستم میلادی، فردریک تیلور (Frederick Taylor) با معرفی معنی مدیریتِ هر مرحله از کار روزانه واسه کارگران، تجارت صنعتی رو متحول کرد. تیلور به جای اینکه از کارگران بخواد بیشتر سعی کنن یا ساعات کاری شون رو زیاد کنن، راه حلایی واسه انجام هوشمندانه ترِ کارا پایه گذاری کرد و پس بازدهی رو بالا برد.

هنری گانت (Henry Gantt)، که یکی از دستیاران تیلور بود و در کشتی سازی مهارت داشت، در طول جنگ جهانی اول، ایده ی استفاده از نمودارهای مختلف واسه انجام بعضی از وظایف رو پیشرفت داد.

فعالیتای گانت باعث شدن که مدیریت پروژه به عنوان رشته ای جدا از هم در محیط کاری و در تحقیقات روانشناسی صنعتی و مدیریت منابع انسانی و بازاریابی شناخته شه. در زمان جنگ جهانی دوم، مدیران صنعتی و نظامی شروع به استفاده از فرآیندهای مدیریتی و هدفمند دقیق تری کردن تا بتونن بیشترین بهره رو از نیروی کار بگیرن. این راه حلا شامل نمودارهای شبکه ای و روش راه بحرانی بودن.

خیلی زود این فعالیتا در صنایع مختلف رواج پیدا کردن. با اینکه جزئیات اونا در دوره های زمانی و صنایع مختلف متفاوت بودن، اما فلسفه ی اصلی تغییری نکرده بود: واسه رسیدن به موفقیت، همه پرسنل و سیستمای مختلفی که در تجارت وجود دارن، باید در هماهنگی با هم کار کنن تا بشه به موفقیت رسید و پروژه رو به نتیجه رساند.

مدیریت پروژه چیه؟  آموزشی

مدارک و گواهی نامها در مدیریت پروژه

مدیران پروژه بسته به زمینه فعالیت شون می تونن مدرکی در موضوعاتی مثل مهندسی (واسه نظارت و بررسیِ پروژه های ساختمانی) یا علوم کامپیوتر (واسه کار در بخش آی.تی) بگیرن. مدرک MBA هم واسه مدیران پروژه در رشته های مختلف مفیده.

در خودِ رشته مدیریت پروژه، گواهی نامهای خاصی هست که داشتن اونا ضروریه. یکی از مهم ترین اونا، گواهی نامه ی «متخصص مدیریت پروژه» (PMP) است که از طرف مؤسسه ی مدیریت پروژه ( PMI) به خواهندگان داده می شه.

داشتن گواهی نامه ی PMP شرط لازم خیلی از شرکتا واسه استخدام مدیر پروژه. مدیران پروژه می تونن مدرک «دستیار تایید شده ی مدیریت پروژه» (CAPM) رو هم بگیرن که به عنوان سنگ زیربنای PMP شناخته می شه.

مشاغل مناسبِ مدیران پروژه

معمولا مدیران پروژه می تونن مشاغل مختلفی رو بر عهده بگیرن که از بین اونا به چند مورد اشاره می کنیم:

  • هماهنگ کننده ی پروژه: کارمندانی که در این پُست مشغول به کار می شن، معمولا به کارای اداریِ مربوط به پروژه های بزرگ رسیدگی می کنن، جلسات رو هماهنگ و اطلاعات رو به افراد مربوطه منتقل می کنن.
  • مسئول زمانبندی پروژه: این فرد سیستم نرم افزاری ای که واسه پروژه های بزرگ مورد نیازه رو کنترل می کنه و به هنگام ضرورت اونو به روز رسانی می کنه و مثلا، تغییرات برنامه ها و فرجهای زمانی رو وارد سیستم می کنه. این بیشتر یک وظیفه ی فنیه تا مدیریتی.
  • دستیار مدیر پروژه: از این فرد انتظار میره که در مواقع ضرورت به مدیر پروژه کمک کنه. معمولا قسمتای مختلفی از پروژه به این افراد داده می شه که زیر نظر مدیر پروژه اونا رو بررسی می کنن.
  • مدیر پروژه: وظیفه ی اون بررسی و نظارت بر پروژه از شروع تا زمان تکمیله.
  • مدیر پروژه ارشد: این فرد بر چند پروژه به شکل با هم نظارت داره، پروژه های مختلف رو با هم هماهنگ می کنه، در مورد اولویتا تصمیم گیری و بودجه ی کلی و منابع مورد نیاز همه پروژه ها رو مدیریت می کنه.

منبع : villanovau.com

دسته‌ها: آموزشی

دیدگاهتان را بنویسید