شمام جزو افرادی هستین که وقتی از اونا می پرسند، اون اتفاق چند وقتِ پیش رخ داد یا این کار چقدر طول کشید، برآوردی تقریبی که در جواب خود میگید از جواب درست فاصله زیادی داره؟ همیشه دیر می کنین، چون فکر می کنین کارای عادی صبحگاهیتان یا راه رفت، ۱۵ دقیقه طول می کشه، در حالی که در واقعیت، ۲۵ یا نیم ساعت زمان می بره؟ غذایی رو که طبق دستور پخت، باید در نیم ساعت آماده شه، در ۵۰ دقیقه می پزید، چون زمان از دست تون در میره؟ بعضی افراد، گذشت زمان رو بهتر از بقیه تشخیص میدن، ولی خوشبختانه، توانایی مدیریت وقت اکتسابیه و با انجام تمرینایی میشه این توانایی رو در خود درست کرد.

 

۱. تا حد امکان تموم ساعت هاتون رو دقیق نگه دارین

مدیریت وقت با ۷ تمرین عالی و موثر " آموزشی

همیشه ساعتای رایانه، اتومبیل و گوشی همراه خود رو بررسی کنین. وقتی به محیط جدیدی وارد میشید، تموم ساعتا رو بررسی و توجه کنین که با ساعت شما برابری دارن یا نه. وقتی در حال یادگیریِ مدیریت وقت هستین، همیشه یک ساعت مچی، گوشی موبایل یا ساعت دیگری همراه خود داشته باشین. هر چه ساعتاتون دقیق تر باشن، بهتر می تونین توانایی مدیریت وقت رو در خود تقویت کنین.

۲. ریتم شبانه روزی تون رو اثبات کنین

ما آدما، یک ساعت داخلی طبیعی داریم که فرآیندهای زیستی ما رو منظم می کنه. اگه این ریتم پریشون شه، در تشخیص زمان با مشکل روبرو خواهیم شد و جدا از اینکه اون، مشکل در این ریتم می تونه اثراتی منفی روی سلامتی و بهره وری ما بزاره. واسه بهینه نگه داشتن این ریتم طبیعی، باید واسه خود برنامه ای تنظیم کنین که در این برنامه خوردن، خوابیدن و قرار گرفتن در خطر نور طبیعی، در زمانای تقریبا یه جوری در هر روز انجام شه.

۳. با فکر کردن به زمان حدس بزنین چه ساعتی از شبونه روزه

به یک ساعت مچی یا دیواری نگاه و سعی کنین، خودتون رو تصحیح کنین. مثلا به خودتون بگید: «فکر می کردم ساعت ۱۰ و ۲۰ دقیقهه، در حالی که الان ۱۰ و ۳۴ دقیقهه. پس من ۱۴ دقیقه عقب تر از زمان بودم.» ، این ۱۴ دقیقه، شکاف حس زمان (time sense gap) شماس.

  • شما می تونین این کار رو به یک عادت تبدیل کنین و اونو هر زمان و در برخورد با یک راهنما یا شی خاص (مثل تابلوی ایست، چراغ راهنمایی یا آینه) انجام بدین.
  • اگه صبحا با صدای زنگ ساعت بیدار نمی شین، می تونین هنگام بیدار شدن، حدس بزنین چه زمانی از صبحه.
این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   مثبت اندیشی و موفقیت؛ چیجوری نگاه خود رو تغییر دهیم 

۴. در هر زمانی به ساعتی نگاه و زمان رو یادداشت کنین

در بین انجام کارای عادی و روزمره ی خود سعی کنین گذشت زمان رو حدس بزنین. واسه امتحان درست بودن حدستون، به ساعت نگاهی بندازین و شکاف حس زمان خود رو یادداشت کنین. وقتی در انجام این کار پیشرفت کردین، فاصله ها زمانی که حدس میزنین، تغییر بدین.

۵. وقتی انجام کاری با زمان مشخص رو شروع می کنین (مثل خوندن یک فصل از کتاب، رانندگی کردن تا خونه ی یکی از دوستان، دوش گرفتن)، طول انجام کارا رو حدس بزنین

مدیریت وقت با ۷ تمرین عالی و موثر " آموزشی

وقتی اون کار رو انجام دادین، حدس بزنین انجام اون چقدر طول کشیدهه. بعد به ساعت نگاهی بندازین و بررسی کنین حدس اول و دومتان، چقدر از زمان واقعی صرف شده واسه انجام اون کار فاصله داشته.

۶. وقتی انجام کاری با چارچوب زمانی مشخصی رو شروع می کنین (مثل آشپزی)، زمان سنجی رو روی حد بالاییِ محدوده زمانی لازم واسه انجام اون کار تنظیم کنین

مثلا، اگه باید اُملت رو در ۳ تا ۵ دقیقه آماده کنین، زمان سنجی رو روی ۵ دقیقه تنظیم کنین. حدس بزنین چه وقت، ۳ یا ۴ دقیقه گذشته. در این حالت اگه اشتباه کنین، زمان سنج به کمک شما میاد و مانع از سوختن املت می شه. با تمرین می تونین مدت زمان لازم واسه پختن املت رو بفهمین. خیلی از سرآشپزها هم به همین صورت مدیریت وقت رو در آشپزی یاد می گیرن.

۷. روند پیشرفت خود رو در دفتری یادداشت کنین

هر وقت شکاف حس زمان رو مشاهده می کنین، اونو یادداشت کنین. با یادداشت این موارد، ممکنه متوجه وجود الگویی شید. مثلا ممکنه مشاهده کنین معمولا صبحا، حدود ۱۵ دقیقه از زمان عقب هستین و بعد از ظهرها، حدود نیم ساعت جلوتر از زمان واقعی هستین. شاید هم مثل بیشتر مردم، وقتی کاری یکنواخت و خسته کننده انجام میدید، حس می کنین زمان بسیار آهسته میگذره و وقتی سرتون شلوغه یا کاری لذت بخش انجام میدید، زمان براتون سریع تر میگذره. با ادامه این مقایسه ها، مدیریت وقت و حس شما از زمان به میزان زیادی بهبود پیدا میکنه.

منبع : wikihow



۱

دسته‌ها: آموزشی

دیدگاهتان را بنویسید