راه حل شرکت شما چیه؟ بزرگتر بودن و بهتر بودن از رقبا؟ افزایش درآمد؟ جهانی شدن؟ اگه این اینطوریه شاید اصلا راه حل مشخص و منسجمی ندارین…

شاید راه حل واژه آشنایی واسه شما باشه. از این واژه معمولا در کسب و کارا استفاده می شه و شایدً هنوز یکی از واژه هاییه که بیشترین سوءِتفاهم و نبود درک مناسب درباره اون هست و به درستی از اون استفاده نمی شه. تمایل به «بهترین…» شدن، «موفق ترین…» شدن یا «جهانی» شدن راه حل نیستن، اینا هدف هستن. پس راه حل دقیقاً به چه معناست؟

این مقاله با تفکر در مورد راه حل با استفاده از الماس راه حل همبریک و فردریکسن، این سؤال رو مورد بررسی و جستجو قرار می ده.

درباره مدل

راه حل شرکت شما دور محور اون چیزی که می تونه به دست آورد، می چرخد. به عبارت ساده تر، راه حل بیانیه ایه از چگونگی برنامه ریزی سازمان شما، واسه کسب موفقیت در بازار مورد نظر خود.

مدل الماس راه حل همبریک و فردریکسن و کاربرد اون در توضیح راه حل  آموزشی

پروفسور دونالد همبریک (Donald Hambrick) و پروفسور جیمز فردریکسن (James Fredrickson) مطالعه زیادی دور و بر برنامه ریزی هدفمند داشتن. اونا الماس راه حل خود رو که در شکل زیر نشون داده شده، در سال ۲۰۰۱ در «The Academy of Management Executive» منتشر کردن.

مدل الماس راه حل همبریک و فردریکسن و کاربرد اون در توضیح راه حل  آموزشی

الماس راه حل همبریک و فردریکسن

این مدل عناصر اصلی راه حل و چگونگی رابطه اونا با همدیگه رو نشون می ده. این عناصر در کنار همدیگه یک راه حل کامل و منظم رو به وجود میارن. طبق این مدل، راه حل شما باید شامل این ۵ عنصر باشه:

  • میدونا؛ در چه زمینه ها و بخشایی فعالیت می کنین؟
  • وسایل و وسیله دسترسی؛ به چه طریقی در بخشای مورد نظر حضور پیدا می کنین؟
  • ویژگیای جدا کننده؛ چیجوری در بازار هدف خود، پیروز میشید؟
  • چارچوب سازی؛ ترتیب حرکات و مراحل اقدامات شما به چه صورت هستش؟
  • منطق اقتصادی؛ چیجوری درآمدزایی می کنین و به سود می رسه؟

نکته:

این فقط یکی از رویکردهاییه که می تونین جهت تهیه راه حل کار و کاسبی خود از اون استفاده کنین. مقاله رو هم بخونین که فرایند متفاوت اما معادلی رو واسه تهیه راه حل ارائه می کنه. از بین این دو، مدلی رو انتخاب کنین که واسه موقعیت شما مناسب تره.

استفاده الماس راه حل

حال به ترتیب به هر کدوم از این عناصر نگاهی انداخته و بر روش استفاده از اونا جهت تهیه راه حل واسه واحد کار و کاسبی تمرکز می کنیم.

میدونا

اولین مرحله در تهیه راه حل تعیین میدونا یا بخش هاییه که شرکت شما در اونا به رقابت می پردازن.

با فهرست کردن دسته بندی کالاهایی که می خواید در بخش ی اونا فعالیت داشته باشین، شروع کنین. بعد بخشایی از بازار رو که می خواید دنبال کنین مورد بررسی بذارین. اندازه این بازارها رو حدس بزنین و مطمئن شید که به اندازه کافی بزرگ هستن که ارزش هدف گذاری داشته باشن. همه تکنولوژیای اصلی که شرکت شما برآنها تمرکز داره رو شناسایی و فهرست کنین و هر کدوم از جنبه های دیگر میدون و بخش ی انتخابی خود که واسه شرکت شما اهمیت دارن رو تشریح و بررسی کنین.

وسایل و وسیله دسترسی

پس از اینکه میدونایی که کار و کاسبی شما در اون فعالیت می کنن رو مشخص کردین، مرحله بعدی تصمیم گیری در مورد وسایل و ابزاریه که واسه رسیدن به پیروزی از اونا استفاده می کنین. این وسایل، رویکردهایی هستن که جهت شرکت و حضور در میدونای مورد نظر خود از اونا استفاده می کنین. این وسایل می تونه مواردی مثل پیشرفت محصول داخلی، سرمایه گذاری و همکاری مشترک یا اتحاد هدفمند، فرانشیز (حق نمایندگی)، خرید مالکیت کار و کاسبی یا توافق دادن حق امتیاز باشن.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   محکومیت موثر کیفری؛ کدوم جرائم موجب سوءِگذشته کیفری می شن؟ 

مثلا، اگه می خواید در میدون ی یک فناوری جدید به رقابت بدین، وسیله انتخابی شما می تونه این موارد باشه:

  1. سرمایه گذاری در تحقیق و پیشرفت داخلی
  2. اتحاد هدفمند با شرکت دیگری که الان اون فناوری رو در اختیار داره
  3. خرید شرکتی که دارای اون فناوریه.

ویژگیای جدا کننده

ویژگیای متمایزکننده، واسه شرکت شما امتیاز رقابتی مورد نیاز واسه رشد و پیشرفت در میدون ی مورد انتخاب تون رو جفت و جور میارن. این ویژگیا تعیین کننده ی این موضوع هستن که به چه دلیل مشتریان باید از شما خرید کنن و نه از رقبای شما. این ویژگیا می تونن برآمده از خود اجناس یا خدمات، برندسازی، بازاریابی، قیمت گذاری، شخصی سازی، کیفیت، خدمات مشتریان یا عوامل دیگر باشن.

واسه درک این ویژگیای جدا کننده، می تونین از شناسایی رقبا در میدونای انتخابی خود شروع کنین. بعد شناسایی پیشنهاد فروش منحصربه فرد خود رو انجام بدین و می تونین واسه تعیین چگونگی پایدار نگه داشتن این ویژگیا از لیاقتای کلیدی خود استفاده کنین.

چارچوب سازی

چارچوب سازی، مشخص کننده ی برنامه شما واسه اجرا راه حل مورد نظرتونه و شامل زمان بندی و ترتیب بندی فعالیتای اصلی می شه. ترتیب ایده آل می تونه با توجه به عواملی مثل منابع، ضرورت و اعتبار تعیین شه. این کار در میدونای مشخص شده، ممکنه لازمه رسیدن به جایگاهی مطمئن و وسایل و ویژگیای جدا کننده ، جهت جذب منابع بیشتر واسه رسیدن به هدف پایانی باشه.

واسه تفکر درباره چارچوب بندی، به مشخص کردن منابع موجود خود استفاده کنین (در این مورد، منابع می تونن افراد، علم، فناوری، داراییای مالی، جایگاه در بازار، مطرح بودن برند، تأمین کنندگان و …. باشن). هنگامی که درک خوبی از ابزاری که در دست دارین پیدا کردین؛ در موقعیت بهتری واسه چارچوب سازی عاقلانه و منطقی قرار خواهید گرفت.

بعد، به چگونگی زمان بندی فکر کنین: فرصت مشخصی هست که چارچوب رویدادهای شما تحت اثر و در گرو اون باشه؟ شرایط لازمه تا بتونین یکی از این عناصر رو زودتر از بقیه ی رقبا به کار بگیرین؟ بعد واسه اینکه راه حل خود رو تحقق ببخشین جنبه های دیگر برنامه ریزی کار و کاسبی و برنامه ریزی پروژه رو در نطر بگیرین.

منطق اقتصادی

وقتی که همه عناصرِ دیگرِ الماس راه حل رو در نظر گرفتید، نوبت به توجه به عنصر منطق اقتصادی می رسه. به زبون ساده منطق اقتصادی یعنی اینکه چیجوری سود جاری سازمان خود رو به دست میارید. مثلا، می خواید با استفاده از صرفه جویی به دلیل اندازه قیمتا رو پائین بیارین، یا می خواید با تولید محصولی برتر و عالی اونو با قیمت بالا عرضه کنین؟

اگه برنامه دارین تا بر سر قیمت با رقبای خود به رقابت بدین، باید به این نتیجه برسین که چیجوری به شکل همیشگی و پایدار هزینه های خود رو کم کنین تا بتونین اجناس یا خدمات خود رو با قیمتی پائین تر از رقبا عرضه کنین. اگه برنامه دارین تا در مورد ی فناوری و یا با راه حل فرق به رقابت بدین، باید بفهمین که چیجوری می تونین امتیاز رقابتی پایداری واسه خود بسازین که سود سرشاری واسه شما به دنبال داشته باشه.

دسته‌ها: آموزشی

دیدگاهتان را بنویسید