پیش از معرفی هر محصول جدیدی باید درباره ۴ عنصر مهم تصمیم گیری کنین. این عناصر، تشکیل دهنده ی «آمیخته بازاریابی» هستن و به «۴p» بازاریابی هم معروفند. آمیخته بازاریابی نقش مهمی در تصمیم گیریای هدفمند مربوط به تولید و فروش اجناس جدید داره. با مطالعه این مطلب اطلاعات خوبی درباره ۴ متغیر آمیخته بازاریابی کسب می کنین، پس همراه ما باشین.

به طور خلاصه آمیخته بازاریابی شامل ۴ عنصر زیره:

محصول (Product): شرکت یا سازمان چه تولید می کنه؟

قیمت (Price): راه حل قیمت گذاری شرکت چیه؟

جای (Place): شرکت در کدوم جای(ها) محصول رو می فروشه؟

گسترش (Promotions): شرکت چیجوری محصول رو گسترش می ده؟

شکلای مختلف آمیخته بازاریابی

دو نوع آمیخته بازاریابی هست:

  1. آمیخته بازاریابی محصول شامل محصول، قیمت، جای و (روشای) ترویجه و معمولا در مورد جنسا و تولیدات قابل ِ لمس به کار میره.
  2. آمیخته بازاریابی خدمت شامل ۳ متغیر دیگر مثل افراد (people)، دلایل فیزیکی (physical evidence) و فرایند (process) هم می شه.

عبارت «آمیخته بازاریابی» رو اولین بار «رسیدن بُردِن» (Neil H Borden) در سال ۱۹۶۴ در مقاله ای به عنوان «معنی آمیخته بازاریابی» مطرح کرد. در طول سالیان بعضی بررسی گران باور داشتن آمیخته بازاریابی موفقیت یا شکست کسب وکارها رو تعیین می کنه. تعریف آمیخته بازاریابی درست و موثر در شروع تهیه ی طرح بازاریابی چیزی ضروریه. معنی آمیخته بازاریابی با گذشت زمان به چارچوبی قابلِ اطمینان واسه شروع کسب وکار یا معرفی محصولی نو تبدیل شده.

آمیخته بازاریابی از ۴ متغیر متفاوت تشکیل شده که به یک اندازه مهم هستن. این متغیرها در شرایط جورواجور تغییر می کنن و تغییر هر یک از اونا ممکنه بر متغیرهای دیگر اثر داشته باشه. حالا با جزئیات بیشتر به هر یک از متغیرهای آمیخته بازاریابی محصول می پردازیم.

۱. محصول

مدل آمیخته بازاریابی (Marketing Mix) یا ۴P چیه؟  آموزشی

واسه شروع یک کسب وکار، پیش از هر چیز به محصولی واسه عرضه نیاز دارین؛ پس اولین متغیر آمیزه بازاریابی محصول و اولین موضوعیه که پیش از تهیه ی طرح بازاریابیتان باید درباره تصمیم بگیرین. پیش از تصمیم گیری درباره ویژگیای محصول باید به سوالای زیر جواب بدین:

  • چه محصولی می فروشید؟
  • کیفیت محصول چیجوریه؟
  • محصول نسبت به اجناس موجود در بازار چه ویژگیای متفاوتی داره؟
  • طرح منحصربه فرد فروش محصول چیه؟
  • محصول زیرمجموعه ای از یک برند یا برندی تازه هستش؟
  • اجناس ثانویه ای که میشه همراه با محصول فروخت کدامند؟ (ضمانت نامه، خدمات پس از فروش)

جواب این سوالا بر تصمیم گیری در مورد محصول تأثیرگذار هستن؛ و هر تصمیمی که در مورد محصول می گیرین بر دیگر متغیرهای آمیخته بازاریابی اثر می ذاره. مثلا اگه تصمیم بگیرین که محصولی با کیفیت بالا بفروشین، قیمت گذاری، جای عرضه و روشای گسترش هم به تناسب تغییر می کنن؛ پس بدون شناخت کامل از محصول خود نمی تونین درباره دیگر متغیرها تصمیم بگیرین. البته اگه ویژگیای محصول با آمیخته بازاریابی موجود همخوانی نداشته باشن، باید طوری محصول رو تغییر بدین که با دیگر متغیرها هماهنگ شه. بهتره بیشتر درباره روشای پیشرفت محصول بخونین.

۲. قیمت

مدل آمیخته بازاریابی (Marketing Mix) یا ۴P چیه؟  آموزشی

قیمت گذاری محصول به متغیرهای بسیاری بستگی داره و همیشه باید به روز باشه. مهم ترین عوامل مؤثر بر قیمت گذاری هزینه تولید، بازاریابی و ، نوسانات قیمتی، هزینه پخش و مثل اون هستن. هر یک از این عوامل ممکنه جداگونه دچار تغییر شن؛ پس قیمت گذاری باید طوری باشه که آثار به دلیل این تغییرات رو به مدت معینی پوشش بده. البته اگه همه این عوامل با هم دچار تغییر شن به تناسب این تغییرات قیمت کاهش یا زیاد می شه.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   مدیریت اختلاف ها در جلسات 

در کنار بررسی عواملی که قبلا اشاره کردیم، باید نکات دیگری رو هم در نظر بگیرین. بهترین مثال، رقابته. قیمت گذاری بازار هدف و موقعیت یابی محصول رو تحت اثر قرار می ده. قیمت گذاری در بعضی فعالیتای تشویقی فروش مثل تخفیفای مقداری به کار میره؛ پس طبق ی همه این عوامل راه حلای مختلفی واسه قیمت گذاری هست که از بین اونا باید مناسب ترین رو واسه آمیزه بازاریابی خود انتخاب کنین.

۳. جای

مدل آمیخته بازاریابی (Marketing Mix) یا ۴P چیه؟  آموزشی

جای کانالای پخش محصول رو در بر میگیره. اگه محصول مصرفی تولید می کنین، باید تا حد امکان در دسترس همه قرار بگیره. در مقابل اگه محصولی عالی و خاص تولید می کنین باید در بعضی جایای خاص و در مغازه های منتخب عرضه شه؛ پس جای پخش محصول به نوع و قیمت محصول و تصمیمای مربوط به بخش بندی، تعیین بازار هدف و موقعیت یابی محصول بستگی داره.

روش پخش اثر زیادی بر سودآوری محصول داره. شرکتی رو با شبکه پخش در تموم کشور در نظر بگیرین، افزایش قمیت سوخت اثر قابل ِ توجهی بر سودآوری محصول داره؛ پس زنجیره تأمین و تدارکات نقش مهمی در هزینه های کسب وکار داره.

۴. گسترش

مدل آمیخته بازاریابی (Marketing Mix) یا ۴P چیه؟  آموزشی

گسترش شامل همه ارتباطات بازاریابی مثل بالای خط و پایین خط و فعالیتای تشویقی واسه افزایشه. فعالیتای تبلیغی وابستگی زیادی به محصول و قیمت گذاری دارن. بودجه ی و بازاریابی و موقعیت محصول در چرخه عمرش از نکاتیه که باید در نظر گرفته شه. اگه محصول در بازار جدید باشه نیاز به ایجاد آگاهی درباره برند یا محصوله، در حالی که اگه محصول نو نباشه باید روی فعالیتای تبلیغی یادآوری برند تمرکز کنین.

فعالیتای تبلیغی بر بخش بندی، تعیین بازار هدف و موقعیت یابی محصول اثر می ذاره. گسترش درست و موثر هر سه متغیر دیگر یعنی محصول، قیمت و جای رو تحت اثر قرار می ده. اگه فعالیتای تبلیغی موثر باشن، نیاز به پخش بیشتری دارین، ممکنه به دلیل افزایش ارزش برند بتونین قیمت رو افزایش بدین و سودآوری اونقدر باشه امکان عرضه اجناس جدید رو پیدا کنین، اما فعالیتای تبلیغی کامل و گسترده معمولا بودجه ی زیادی می خواد. هزینه های گسترش باید در آزمایش هزینه پایانی تولید و عرضه محصول دید شه.

همه متغیرهای آمیخته بازاریابی با همدیگه در رابطه هستن و بر هم اثر می ذارن. مثلا با زیاد شدن قیمت محصول، ممکنه خواسته اون کم بشه و پس نقاط پخش کمتری لازم باشه. در طرف دیگر ممکنه برنامه فروش منحصربه فرد شما روی افزایش باخبر شدن از برند تمرکز کنه که قیمت گذاری و گسترش و تبلیغ بهتر و کارآمدتری می خواد. مجموعه آمیزه بازاریابی ممکنه به خواست مشتریان واسه بهبود محصول منجر شه که میشه اونو به عنوان محصول ارتقاء یافته ی جدید دوباره عرضه کرد.

نقش آمیخته بازاریابی

مدل آمیخته بازاریابی (Marketing Mix) یا ۴P چیه؟  آموزشی

آمیخته بازاریابی نقش لازم در تعیین راه حل کسب وکارها و سازمانا داره. اولین قدم در تهیه ی برنامه بازاریابی یا طرح کسب وکار تصمیم گیری درباره آمیخته بازاریابیه، چون تصمیماتی که درباره آمیخته بازاریابی می گیرین بر بخش بندی، تعیین بازار هدف و موقعیت یابی محصول اثرگذاره. طبق ی نوع و ویژگیای محصول بخش بندی و تعیین بازار هدف انجام می شه، طبق ی قیمت موقعیت یابی صورت میگیره، و این تصمیمات بر جای عرضه و فعالیتای تبلیغی اثر می ذارن؛ پس آمیخته بازاریابی رابطه تنگاتنگی با بخش بندی، تعیین بازار هدف و موقعیت یابی داره.

منبع : marketing91


دسته‌ها: آموزشی

دیدگاهتان را بنویسید