یکی از دلیلای بی انگیزگی در محیط کار، کار کردن در یک محیط کاری سمیه. همه ما میدونیم محیطای کاری بی رحم چه بلایی سر زندگی مون میارن. داشتن کارمندانی با وجدان کاری بیدار در اینجور محیطایی تقریبا یک رؤیاست و خوشحال بودن در محیط کار شاید آخرین چیزی باشه که بهش اهمیت داده می شه. شمام در یک محیط کاری سمی مشغول فعالیت هستین؟ زمان اون فرا رسیده که همکاران و محیط کارتون رو آزمایش کنین تا ببینین که به راه شغلی شما و حتی بدتر از اون، به سلامتی تون آسیب می رسانند یا نه. در این مقاله نشونه های یک محیط کاری سمی و روشای بیرون رفتن از اونو میگیم.

 

مقابله با یک محیط کاری سمی و تغییر اون، وظیفه ی همه کارمندانه.

فرقی نمی کنه افراد در چه سطحی قرار دارن یا چه وظایفی برعهده دارن. همه اونا باید مراقب همدیگه باشن و مواردی رو که موجب تضعیف روحیه ی کل گروه می شه، برطرف کنن.

۱۲ نشونه یک محیط کاری سمی

۱. تنبیه همیشه هست ولی هیچ پاداشی وجود نداره

مدیران تنها روی کارای اشتباه کارمندان یا اصلاح مشکلات تمرکز می کنن و به کم به خاطر کاری که خوب انجام شده، بازخورد مؤثر و مثبت نشون میدن. یعنی، سیاست چماق و هویج حاکمه و افراد درصورتی که وظایف شون رو خوب انجام ندن، تنبیه می شن.

۲. بروکراسی شدید

واسه انجام هر کاری سطوح زیاد تأیید و مدیریت هست و سعی می شه که کوچیک ترین رفتار کارمندان هم از بالا کنترل شه.

۳. توجه بیش ازحد به سود خالص

سود آوری، شکست دادن حریف و کاهش هزینه ها تنها مواردی هستن که مورد توجه قرار می گیرن و به موارد دیگری که در سود خالص شرکت نقش دارن، توجهی نمی شه.

۴. مدیران قلدر، اختیار امور رو در دست دارن

محیط کاری سمی چه نشونه هایی داره؟  آموزشی

مدیران با قلدری بر کارمندان حکومت می کنن یا اجازه قلدری کردن رو به بعضی کارمندان شون در سازمان میدن.

۵. نبود برخورد انسانی

با افراد مثل وسایل یا منابع هزینه رفتار می شه نه دارایی و ثروت شرکت و به خوشحالی و رفاه اونا اهمیت بسیار کمی داده می شه. دلایل و نشونه های همدلی و هم دردی رهبران با کارمندان بسیار کمه. درنتیجه محیطای کاری سمی با سطح بالایی از استرس، اضافه کاری و غیبت کارمندان روبرو هستن.

۶. رقابت داخلی

کارمندان باید درون سازمان با هم رقابت کنن و این رقابت با یک سیستم آزمایش که روی عملکردهای فردی تمرکز می کنه و به کار گروهی توجهی نمی کنه، به اونا مجبور می شه.

۷. توجه بسیار کم به تعادل بین کار و زندگی

در محیطای کاری سمی، تعادل بین کار و زندگی وجود نداره. زندگی فردی یا خانوادگی افراد باید واسه کارشون قربونی شه. اضافه کار به اندازه ۵۰ ساعت در هفته عادیه، زمان بسیار کمی واسه مرخصی هست و افراد باید به شکل ۲۴ ساعته واسه انجام کاراشون در دسترس باشن. تعهد بسیار کمی واسه مشارکت اجتماعی، انجام کارای خیرخواهانه یا سعی واسه تبدیل کردن جهان به یک جای بهتر هست.

۸. غرور در رأس

غرور مدیران و داشتن رئیسایی که فکر می کنن انجام دهنده هیچ اشتباهی نمی شن، یکی دیگر از نشونه های محیط کاری سمیه. غرور در محیط کار گسترده می شه چون که در بیشتر مواقع رهبران سازمان اینجور ویژگیایی دارن. مایه ی وحشته که خودشیفتها در جهان امروز چقدر راحت می تونن به بالاترین سطح قدرت برسن.

خودشیفتها بر این باورند که قوانین درمورد اونا اعمال نمی شه و از نظرشون هیچ اشکالی نداره که از بقیه توقع داشته باشن به بهترین شکل عمل کنن درحالی که خودشون استانداردهای سطح بالا رو رعایت نمی کنن. اونا عاشق این هستن که به وسیله بقیه تأیید شن و به اونا گفته شه کارشون صحیحه. اونا اصلا اختلاف نظر رو برنمی تابند. شما یا همراه اونا هستین یا علیه اونا.

۹. همکاران غرغرو

محیط کاری سمی چه نشونه هایی داره؟  آموزشی

زمانی که واسه اولین بار به قسمت دیگری در دفتر کار منتقل شدم، فکر می کردم همکارانم سرد و بی روح هستن. سکوت اونا نگران کننده بود. برخلاف اینکه هر روز در کنار هم کار می کردیم، بیشترشان با گوشی آهنگ گوش می دادن و به کم حتی یک کلمه حرف می زدن.

پس از یه مدت فهمیدم که اونا در یکی از کانالای مجازی ارتباطات بسیار فعالی دارن. خیلی از کارکنان پشت سر رؤسای شرکت حرف می زدن. یکی دیگر از مواردی که سکوت محیط کار شکسته شد، روزی بود اونا با هم بیرون رفتند. اونا دور هم جمع شده بودن و درباره شرایط سخت کار و ساعات طولانی کاری شون شکایت می کردن.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   مجازات چک برگشتی چیه؛ رفع سوءاثر از چک برگشتی چیجوریه؟ 

این جوّ کاری واقعا واسه کارمندان لذت بخش نیس و از نظر کارفرمایان هم به همین اندازه بده. مطالعه ای که در دانشگاه هاروارد انجام شده، نشون می ده رفتارهای سمی ازجمله شرکت کردن در بحثای منفی، باعث کاهش درآمد خالص شرکت می شه.

۱۰. نبود شفافیت

اگه به روشنی ندانید کارکرد شما چیجوری آزمایش می شه، شکست تون قطعی هستش. زمانی که به بخش جدیدی از دفتر منتقل شدم، نقشایی که برعهده ام بودن تغییر کردن، اما یک توضیح وظایف کامل هیچوقت در اختیار من قرار نگرفت. من سعی زیادی کردم تا از رئیسم بازخورد بگیرم و خود رو با اولویتای اون هماهنگ کنم. اما همیشه این احساس به من دست می داد که هدفی که من بهش رسیده ام با چیزی که ازم انتظار می رفته فرق زیادی داره. زمانی که شفافیت و رابطه کمی درباره اهداف درون سازمان وجود داشته باشه، تقریبا غیرممکنه که بتونیم واسه به ثمر رساندن کارا، یک رابطه خوب و طبق اعتماد شکل بدیم.

۱۱. دستورالعملای مخالف

نبود یک چارچوب ریشه ای در کار باعث ایجاد هرج ومرج می شه. زمانی که فردی واسه انجام یک کار مشخص توبیخ می شه در حالی که فرد دیگری واسه انجام همون کار ترفیع میگیره، این احساس ایجاد می شه که هیچ روال مشخصی وجود نداره و کارمندان فکر می کنن مدیران از بعضی کارمندان طرفداری می کنن.

زمانی که رئیس قوانینی وضع می کنه و خودش به اونا عمل نمی کنه، می خواد فرمانروایی و اعمال قدرت کنه و احساس کنه که کنترل امور رو در دست داره.

۱۲. محیط به معنای واقعی کلمه بیماره

محیط کاری سمی چه نشونه هایی داره؟  آموزشی

زمانی که محیط کار به این شکل سمی باشه کارمندان واقعا دچار خستگی، فرسودگی و مریضی جسمی می شن. همکاران شما معمولا مریض هستن؟ پشت میز کارشون با سرماخوردگی دست وپنجه نرم می کنن؟ اینا می تونن نشونه هایی از یک فرهنگ اضافه کاری طولانی باشن.

سطح بالای استرس واسه بدن شما بسیار بده. استرس یکی از عوامل تضعیف کننده ی سیستم ایمنی بدن شماس و باعث مشکلات و مریضیای گوارشی و افزایش احتمال حمله قلبی یا سکته قلبی می شه. استرس طولانی در دراز مدت می تونه سلامتی کلی شما رو با مشکل روبرو کنه و باعث مریضیای جدی شه.

بهترین راه واسه فرار کردن از یک محیط کاری سمی چیه؟ در مرحله اول سعی کنین وارد اینجور محیطایی نشید. موقع مصاحبه ی کاری سعی کنین رئیس آینده تون رو بشناسین و در طول مراحل مصاحبه به علائم هشداردهنده ای که در بالا شمردیم، توجه کنین.

اگه در یک محیط کاری سمی قرار دارین، با استفاده از قدمای زیر می تونین انرژی خود رو برگردونین و کنترل زندگی تون رو دوباره در دست بگیرین. کار رو با قرار دادن مرزهایی واسه حفظ سلامتی تون شروع کنین و زمان تون رو مدیریت کنین تا فضایی واسه دنبال کردن اولویت هاتون جفت و جور شه.

چیجوری می تونین جلوی یک محیط کاری سمی رو بگیرین؟

محیط کاری سمی چه نشونه هایی داره؟  آموزشی

یک نقطه خوب واسه شروع اینه که مطمئن شید همه کارمندان واسه بهتر شدن شرایط سازمان سعی می کنن و به دنبال این هستن که کارشون رو به بهترین شکل بکننن تا ترسی که در سازمان وجود داشت، از بین برود.

اگه بازم رفتارهای سمی مشاهده کردین، می تونین راه حلای زیر رو اجرا کنین:

  • واسه آزمایش محیط کار و کارکرد مدیران یا رهبری سازمان، نظرسنجی بکنین. اگه مشکلی وجود داشت، منابع انسانی باید وارد عمل شه و سلامت سازمانی رو آزمایش کنه.
  • مدیران منابع انسانی باید ملاقاتایی ترتیب بدن و از استعفای کارمندان خوب جلوگیری کنن.
  • واسه حذف کارمندانی که فضا رو مسموم می کنن رفتارهایی مثل «احترام»، «کار تیمی» و «اشتیاق» رو در فرایندهای آزمایش کارکرد کارمندان درنظر بگیرین.
  • واسه آموزش مدیران و کارمندان هزینه کنین.
  • زمانی که با یک همکار سمی برخورد دارین که بحث رو به جنگ تبدیل می کنه، از فرد سومی بخواهید که جلسات رو به شکل دقیق مستندسازی کنه تا بتونین خود رو از نتایج کارا در امان نگه دارین.
  • همه کارمندان باید ارزشا و حدومرزهای سازمان رو بدونن. رفتار قابل قبول رو واسه اونا تعریف کنین و بعد در این مرزهای تعیین شده با کارمندان رابطه برقرار کنین.
  • با گسترش یک فرهنگ سالم و رعایت کردن ارزشای مشخص شده، مشکل رو رو کنین و موارد بد مثل شایعه، زورگویی، خراب کاری، بی احترامی و سرپیچی رو محکوم کنین. هرچه اعضای گروه با جدیت بیشتری علیه رفتارهای سمی جنگ کنن، بهتر می تونن شرایط شون رو تغییر بدن.


دسته‌ها: آموزشی

دیدگاهتان را بنویسید