تعداد خیلی از کارفرمایان فکر می کنن که محیط کار بی رحم نتیجه بهتری در راندمان کاری داره. اونا فکر می کنن هرچه بیشتر سخت گیری کنن، کارمندان کار خود رو بهتر انجام میدن. این فرهنگ کاری رواج زیادی داره و بارها سوژه ی برنامه های تلویزیونی و فیلمای سینمایی شده. نکته غم انگیز ماجرا اینه که اونقدر این نوع محیط کاری واسه افراد آشناست که با شخصیتای این فیلما هم ذات پنداری می کنن، ولی در ظاهر طوری رفتار می کنن که انگار چیزی به عنوان محیط کار بی رحم اصلا وجود نداره. شاید همیشه آسون ترین راه پاک کردن صورت مسأله باشه اما خوبه بدونیم اینجور محیط کاری می تونه زندگی تعداد خیلی از افراد رو خراب کنه و صرف نظر از این موضوع مثل اینه که ما هم در ظلم به افراد ضعیف با کارفرماا شریک شده باشیم. فعالیت شما در یک محیط کار بی رحم روی سلامتی تون اثر منفی داره و این اثر به اندازه ای جدیه که باید حتما به فکر راه چاره باشین. اما اگه فکر می کنین هنوز انگیزه یا شجاعت لازم واسه اقدام در این مورد رو ندارین یا دقیقا نمی دونین که محل کار شمام یک محیط کار بی رحم حساب می شه یا نه و همینطور اگه نمی دونین نشونه های یک محیط کار بی رحم چیه با ما در این مقاله همراه باشین تا به شما بگیم یک سازمان با محیط کار بی رحم چه مشخصاتی داره و اگه در فکر راه حل نباشید چیجوری در کوتاه ترین زمان به زندگی شما و سلامتی تون آسیب میزنه.

محیط کار بی رحم چه جوری زندگی شما رو خراب می کنه  آموزشی

 

شرکتایی که ساعت کاریِ طولانی دارن

هیچی به اندازه فشار کار زیاد، یک کارمند خوب رو از پا درنمی آورد. بیشترِ مدیران وسوسه می شن که از کارمندان خوب شون بیشتر کار بکشن، البته این خودِ کارکنانِ سخت کوش هستن که مدیران رو دچار اشتباه می کنن، اونا مدیران شون رو دچار این توهم می کنن که سخت گیری اونا باعث شده کارمندان بیشتر سعی کنن. از طرف دیگر موضوع قابل توجه اینه که کار زیاد نتیجه برعکس می ده. کارمندی که بیشتر از حد نرمال کار می کنه راندمان کاری اش به جای اونکه بالاتر برود پایین تر میاد و کم کم اونقدر خسته می شه که کارایی طبیعی خودشو هم از دست می ده. تحقیقای تازه در دانشگاه استنفورد نشون می ده بهره وری افرادی که بیشتر از ۵۰ ساعت در هفته کار می کنن خیلی کاهش پیدا میکنه و بعد از ۵۵ ساعت، راندمان کاری شون به طور کامل از بین میره و به معنی واقعی کلمه هیچی عاید کارفرما نمیشه.

شرکتایی که مدیرانش در مورد کارکنان، از درک دوطرفه بهره مند نیستن

بزرگترین چالشی که درباره درک دوطرفه در محیط کار دچار اون میشید مربوط به نوع نگاه رئیس تون به شماس. به این توجه کنین که رئیس تون شما رو مثل یک آدم می بینه یا یک ماشین پول ساز؟ به نحوه ی کار کردن شما توجه می کنه یا فقط روی میزان کار شما تمرکز داره؟ و نکته مهم تر اینکه فقط بازدهی شما براش مهمه یا به مشکلاتی که شما در بین انجام کار و در محل کارتون با اونا دست به گریبان هستین هم توجه می کنه؟ بیشتر از نصف افراد کارشون رو به خاطر نوع رابطه با رئیس شون ترک می کنن چون حس می کنن که رئیس شون به اونا فقط به چشم یک ماشین تولید سرمایه و پول نگاه می کنه. این موضوع بسیار مهمه. به همین دلیله که سازمانایی که سیاستای هوشمندانه دارن، همیشه مطمئن می شن که مدیران شون می تونن بین افراد و حرفه ی اونا تعادل بسازن. این افراد همون رؤسایی هستن که وقتی کارکنان شون دچار رقابت می شن با اونا همکاری می کنن. البته در طرف مقابل کارفرمایانی هم وجود دارن که فقط و فقط مراقب میزان گردش مالی بالا هستن و چیزی جز کارکرد شما واسه شون مهم نیس. اما موضوع اینه که هیچکی در روز بیشتر از ۸ ساعت نمیتونه کار کنه، به ویژه واسه کسی که به شخصیت کارکنانش و مشکلات اونا اهمیت نمی ده.

محیط کار بی رحم چه جوری زندگی شما رو خراب می کنه  آموزشی

شرکتایی که متوجه زحمات کارمندان نیستن یا پاداش مناسبی واسه شون در نظرنمی گیرن

محیط کار بی رحم چه جوری زندگی شما رو خراب می کنه  آموزشی

خیلی از کارفرمایان به اهمیت قدرت تشویق در بالا رفتن راندمان کاری کارکنان شون توجه نمی کنن و نمی دونن (یا نمی خوان قبول کنن) که چقدر این موضوع می تونه در روحیه ی کارمند مؤثر باشه. به ویژه زمانی که پای کارمندانی وسط باشه که به طور خودکار نسبت به کار خود احساس مسئولیت می کنن و کارشون رو بدون تشویق هم خوب انجام میدن. اما دقیقا همین کارمندانی که تموم مدت و سخت کار می کنه کسائی هستن که دوست دارن از اونا تشکر شه و این خوشحال شون می کنه. واسه همین چه بهتر که مدیران همیشه با کارمندان خود در رفت و امد باشن، تا بفهمن چی به عنوان تشویق واسه کارکنان شون حس خوب ایجاد می کنه و به همون نسبت واسه شون پاداش مناسب در نظر بگیرن. این کار باعث می شه که کارمندان انگیزه لازم رو پیدا کنن تا بازم با بهترین راندمان، به کارشون ادامه. فقط زمانی این اتفاق خواهد افتاد که مدیر کار خود رو درست بکنه و نسبت به رابطه مؤثر با کارکنان توجه لازم رو داشته باشه. مدیران باید توجه داشته باشن که واسه بعضی از کارمندان افزایش حقوق و واسه یه سریای دیگه تشکر از زحمات شون پیشه همکاران دیگر بهترین پاداشه و یک مدیر باهوش این موضوع رو خوب تشخیص می ده.

شرکتایی که در اونا صمیمیت بین کارکنان و سرگرمی وجود نداره

ارتباطات اجتماعی قوی، بخش جدانشدنی یک محیط کار سالمه. افرادی که با همکاران خود روابط صمیمی تری دارن کمتر مریض می شن و احتمال افسردگی شون هم کمتره، سرعت یادگیری این افراد بالا میره و حضور ذهن بیشتری دارن، معمولا اینجور افرادی می تونن بزرگ ترین کارا رو به آسونترین روش بکنن. درباره سرگرمی هم همین طوره، وجود سرگرمی افراد رو در برابر فرسودگی محافظت می کنه و شرکتای بزرگ و موفق اهمیت این موضوع رو میدونن. اونا به کارمندان اجازه میدن در محیط کار کمی راحت تر باشن، این کارفرمایان سعی می کنن سخت گیریای بی مورد نداشته باشن تا محیط کاری رو از یک محیط خشک و خسته کننده به محیطی صمیمی تبدیل کنن تا کارمندان دوست داشته باشن بیشتر وقت خود رو در محیط کارشون بگذرونن و از اون فراری نباشن. گوگل یکی از این شرکت هاست که همیشه سعی می کنه محیطی سرگرم کننده واسه کارکنان خود بسازه (غذای رایگان، سالن بولینگ، کلاسای تناسب اندام). گوگل یک ایده ی ساده داره؛ مدیران گوگل باور دارن:

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   محافظت از اطلاعات پنهونی ی کاری 

«اگه کارتون سرگرمی شما باشه، نه تنها اونو بهتر انجام میدید، بلکه تمایل دارین ساعتای بیشتری هم کار کنین.»

 

 

شرکتایی که قوانین احمقانه دارن

شرکتا به قوانینی نیاز دارن که قابل اجرا باشن. پس کارفرمایان نباید واسه ایجاد نظم، هر نوع قانون کوتاه بینانه ای رو به هر قیمتی واسه کارکنان خود وضع کنن. این قوانین می تونه شامل هدف گذاریا و سیاستای متعصبانه یا مجبور کردن قوانین غیرضروری به کارمندان باشه، قوانینی که حتی می تونه کارمندان رو بسیار آزار بده. زمانی که کارمندان سخت کوش حس کنن مثل یک برده زیر سلطه ی یک دیکتاتور قرار گرفتن، در فکر پیدا کردن کار دیگری واسه خود هستن چون هیچکی دوست نداره از سخت کوشی اون سوءاستفاده شه.

شرکتایی که کارمندانش به هم کمک نمی کنن

محیط کار بی رحم چه جوری زندگی شما رو خراب می کنه  آموزشی

اینکه شما در انجام کارتون از کسی کمک بگیرین یا اینکه مسئولیتای خودتون رو گردن کس دیگری بندازین، با هم فرق دارن. پس یک رئیس خوب باید این دو رو از هم تشخیص بده و وقتی واسه شما مشکلی در روند کارتون پیش میاد فقط شما رو مسئول مشکل مورد نظر نداند، رئیس شما باید سعی کنه در حل معضلی که گریبانگیرتانه به شما کمک کنه. تحقیقات نشون میدن اگه مدیران از کارمندان خود پشتیبانی کنن و تیم کاری خوبی تشکیل، اعضا همیشه تمایل دارن به هم کمک کنن و پس نسبت به انجام کارشون تعهد بیشتری از خود نشون میدن.

شرکتایی که فکر افراد رو محدود می کنن

گوگل به کارمندانش این اختیار رو داده که کمه کم ۲۰٪ از زمان کارشون رو به فکر کردن درباره ایده هاشو اختصاص دهند؛ در مورد دورنمای کاری این شرکت فکر کنن و بهش چیزی که به ذهن خلاق شون می رسه بها بدن. پروژه های جذابی مثل جی میل نتیجه همین خلاقیته. همین نکته جی میل رو به یکی از مهمترین ساختهای این شرکت تبدیل کرده و اثرات بسیار بزرگی روی کاربران گوگل گذاشته. کارکنان خلاق افراد مشتاقی هستن و از فرصتایی که به اونا داده می شه استفاده می کنن، این افراد ایده های خلاقانه ی خود رو واسه بهبود بهره وری کار پرورش میدن و با این روش به دنبال رضایت شغلی هستن. گرچه همیشه مدیرانی وجود دارن که افراد رو از نگاه کاری محدود کنن، این مدیران تصور می کنن اگه اجازه دهند افراد، ایده ها و افکار خود رو دنبال کنن میزان بهره وری اونا کاهش پیدا میکنه ولی این ترس بی اساسه. تحقیقات نشون دادن افرادی که فضای شغلی و آرامش روانی کافی واسه افکار کاری خود دارن و می تونن احساسات و غریزه ی خود رو در جریان کارشون دنبال کنن، حالت خوشحالی و سرحالی ذهنی شون ۵ برابر حالت نرماله.

محیط کار بی رحم چه جوری زندگی شما رو خراب می کنه  آموزشی

خلاقیت-خلاق


محیط کار بی رحم چه جوری زندگی شما رو خراب می کنه  آموزشی

آرامش

شرکتایی که مدیرانش هنر گوش دادن رو بلد نیستن

زمانی که کارمندان حس می کنن مدیران شون، خود رو به اونا نزدیک میدونن، از اونا حمایت می کنن و به اونا گوش میدن، عملکردشون بهتر می شه. این رابطه باعث می شه افراد دوست داشته باشن در روند کارشون چیزای مختلف مربوط به کار رو تجربه کنن. این نوع کارکرد به نوبه ی خود باعث کسب نتایج بهتر می شه. اگه رابطه مدیران و کارمندان از حد گزارشات عادی کاری بالاتر نرود و سعی کارکنان واسه پرسیدن سؤال از کارفرمایان و یا ارائه پیشنهاد به اونا با استقبال روبرو نشه محیط کار خیلی راحت تبدیل به یک محیط کار بی رحم میشه.

سازمانایی که فشار کاری بالا و پس محیط کاری بی رحمی دارن، ۵۰٪ بیشتر از سازمانایی که از کارمندان خود حمایت می کنن و به اونا اهمیت میدن، واسه مراقبتای بهداشتی کارکنان خود زمان و هزینه صرف می کنن. گزارشای مراکز پزشکی نشون می ده، ۸۰٪ از حوادث مربوط به محل کار به خاطر استرس در محیط کاری بی رحمه. سازمانایی با این نوع محیط کاری، بیشتر خلاق و ایده پرداز نیستن و در اینجور محیطای کاری رابطه کارمندان معنای واقعی خود رو از دست داده در حالی که شرکتای با محیط کاری مطلوب تر که کارمندان شون از آزادی عمل مناسب تری برخوردارن و رابطه خوبی با همدیگه دارن حتی با ۴۰٪ سود سهام پایین تر، گردش مالی شون تقریبا ۵۰٪ بیشتره.

محیط کار بی رحم چه جوری زندگی شما رو خراب می کنه  آموزشی

حالا که نشونه های یک محیط کار بی رحم رو میدونید می خوام سؤالی مطرح کنم: اگه در یک محیط کار بی رحم کار می کنین اقدام بعدی تون چیه؟ کارتون رو ترک می کنین؟ جواب این سؤال با خود شماس. من فقط میتونم بگم با تموم توضیحاتی که داده شد بازم خیلی دقیق نمیشه گفت نتایجِ بدِ جسمی و روحی این نوع محیطای کاری چیه. شاید شما جزو اون دسته از افراد فداکار باشین که به خاطر خونواده تون یا هر مسئله دیگری تصمیم بگیرین که کارتون رو ترک نکنین؛ اما به شما پیشنهاد می کنم درباره چیزی مثل سلامتی (که اگه از بین برود دوباره خیلی راحت به دست نمیاد) خطر نکنین.

محیط کار بی رحم چه جوری زندگی شما رو خراب می کنه  آموزشی

اگه تجربه ای در مورد ی موضوع این مقاله دارین با ما در بخش نظرات به اشتراک بذارین تا به همون اندازه که امیدواریم شما از این مقاله بهره برده باشین ما هم بتونیم از شما یاد بگیریم.


دسته‌ها: آموزشی

دیدگاهتان را بنویسید