ماهی تیلاپیا، یه جور ماهی به نسبت ارزون و خوشمزهه و چهارمین غذای دریایی پرمصرف در آمریکا حساب می شه. این ماهی دربین مردم طرفداران زیادی داره؛ چون هم مقرون به صرفه و هم طعم ماهی در اون خیلی محسوس نیس. بااین حال طبق تحقیقات علمی انجام شده، نگرانیایی درزمینه ی محتوای چربی این ماهی هست. گزارشای به دست اومده درباره تیلا پیای پرورشی تردیدها رو درمورد مصرف اون افزایش می ده. درنتیجه خیلی از افراد ادعا می کنن که در کل، ماهی تیلاپیا واسه سلامت آدم مضره و نباید مصرف شه. در این مطلب تاریخچه، فواید و مضرات مصرف تیلاپیا رو بررسی می کنیم. با ما همراه باشین.

ماهی تیلاپیا چیه؟

تیلاپیا واسه گونه خاصی از ماهیای آبای شیرینه و از اعضای خونواده «سیکلیدماهیان» (cichlid) به حساب میاد. باوجود اینکه گونه آزاد تیلاپیا، بومی کشورهای آفریقاییه، بااین حال درتمام مناطق دنیا شناخته شده و درحال حاضر در ۱۳۵ کشور پرورش داده می شه.

ماهی تیلاپیا، فواید و مضرات گفته شده درباره اون  آموزشی

تیلا پیا یک ماهی پرورشی بسیار ایده آله، چون به مراقبت زیاد نیاز نداره، سریع رشد می کنه و رژیم غذایی اون از سبزیجات ارزون قیمت تأمین می شه. همین ویژگیای تیلا پیا باعث شده، این محصول غذایی مقرون به صرفه باشه، طوری که می تونه خیلی راحت با بقیه غذاهای دریایی رقابت کنه.

ماهی تیلاپیا، فواید و مضرات گفته شده درباره اون  آموزشی

فواید و مضرات ماهی تیلاپیا تاحدزیادی وابسته به محل پرورش اینه. چین بزرگترین پرورش دهنده ی ماهی تیلاپیا در دنیاست. این کشور هرساله ۱٫۶ میلیون تن ماهی تیلاپیا تولید می کنه و بیشترین ماهی تیلاپیای واردشده به آمریکا از کشور چین تأمین می شه.

محتوای موادمغذی تیلاپیا

ماهی تیلاپیا، فواید و مضرات گفته شده درباره اون  آموزشی

ماهی تیلاپیا منبع بسیار خوبی از پروتئین و مواد مغذیه. هر ۱۰۰ گرم تیلاپیا، شامل ۲۶ گرم پروتئینه. این درحالیه که فقط ۱۲۸ کالری داره.

این ماهی پر از ویتامینا و موادمعدنی مثل نیاسین، ویتامین ب۱۲ (B12)، فسفر، سلنیوم و پتاسیمه.

هر ۱۰۰ گرم از ماهی تیلاپیا شامل مواد مغذی زیره:

  • ۱۲۵ کالری؛
  • کربوهیدرات نداره؛
  • ۲۶ گرم پروتئین؛
  • ۳ گرم چربی؛
  • نیاسین: ۲۴٪ از مقدار پیشنهاد شده ی روزانه؛
  • ویتامین ب۱۲ : ۳۱٪ از مقدارتوصیه شده ی روزانه؛
  • فسفر: ۲۰٪ ازمقدار پیشنهاد شده ی روزانه؛
  • سلنیوم: ۷۸٪ ازمقدار پیشنهاد شده ی روزانه؛
  • پتاسیم: ۲۰٪ ازمقدار پیشنهاد شده ی روزانه.

تیلاپیا منبع پروتئینی بدون چربی هم حساب می شه، چراکه در هروعده ی مصرفی فقط ۳ گرم چربی داره که بسیار ناچیزه.

اما باوجود موادمغذی زیاد و چربی بسیارکم، چی باعث نگرانی ما از مصرف ماهی تیلاپیا می شه؟ واقعیت اینه که ماهی تیلاپیا شامل شکلای مختلف چربیای زیان آوره.

نسبت امگا۶ به امگا۳ اون، می تونه باعث نا آرومی شه

ماهی به عنوان یکی از غذاهای سالم در دنیا شناخته شده. یکی از دلایل اصلی این موضوع اینه که ماهیایی مثل سالمون، ماهی قزل آلا، ماهی تن و ساردین منابع غنی از چربی امگا۳ هستن. درواقع یک ماهی سالمون آزاد دارای ۲۵۰۰ میلی گرم چربی امگا۳ در هر وعده ۱۰۰ گرمیه.

امگا۳، چربی مفیدیه که باعث کاهش التهابات و پایین اومدن تری گلیسیرید (چربی خون) می شه. مصرف این نوع چربی، خطر دچار شدن به مریضیای قلبی رو کم می کنه.

متأسفانه ماهی تیلاپیا فقط شامل ۲۴۰ میلی گرم چربی امگا۳ در هر وعده مصرفیه و این میزان حدود ده برابر کمتر از میزان موجود در ماهی سالمونه. اما این موضوع به تنهایی باعث نگرانی نمی شه؛ مشکل این جاست که امگا۶ موجود در تیلاپیا بسیار بیشتر از مقدار امگا۳ در اینه.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   مدیریت قارچی چیه و چیجوری میشه اون رو کنترل کرد؟ "

درمورد چربی امگا۶ و سالم بودن اون اختلاف نظرهای زیادی هست، اما کلا به نظر می رسه امگا۶ کمتر از امگا۳ مفید باشه. حتی بعضی افراد براین باورند که امگا۶ مضره و مصرف بیش ازاندازه ی اون باعث افزایش نا آرومی در بدن می شه.

به طور عادی پیشنهاد می شه که تاحدامکان، نسبت امگا۶ به امگا۳ در رژیم غذایی به نسبت یک به یک وجود داشته باشه. مصرف ماهیایی با میزان امگا۳ بالا (مثل سالمون) کمک می کنه تا این نسبت در رژیم غذایی رعایت شه، اما درمورد ماهی تیلاپیا با میزان امگا۶ بسیار بالا به این نتیجه دست نخواهیم پیدا.

درحقیقت خیلی از کارشناسان براین باورند: به خاطر کاهش خطر دچار شدن به مریضیای التهابی مثل مریضیای قلبی، باید از مصرف تیلاپیا پرهیز کرد.

روشای پرورش ماهی تیلاپیا نگران کننده س

ماهی تیلاپیا، فواید و مضرات گفته شده درباره اون  آموزشی

به خاطر اینکه تعداد خواهندگان ماهی تیلاپیا روند روبه رشد داره، روشایی واسه پرورش اون ارائه می شه که هم مقرون به صرفه باشه و هم با قیمت مناسب در اختیار مشتریان بگیره.

بااین حال گزارشایی درباره جزئیات روشای پرورش این ماهی (به ویژه در چین) ارائه شده که نگران کننده به نظر می رسه.

تیلاپیا بیشتر فضولات حیوانی رو می خوره

گزارشی از سازمان غذاوداروی آمریکا (FDA) منتشر شده که نشون می ده: تیلاپیای پرورشی در چین از فضولات حیوانات اهلی تغذیه می کنه.

با اینکه استفاده از این روش باعث می شه تیلاپیا به قیمت ارزون تر وارد بازار شه، اما خطر آلوده شدن اونم هست. باکتریایی مثل سالمونلا که در فضولات حیوانی پیدا می شن، خیلی راحت می تونن آب و ماهی پرورش یافته در اونو آلوده کنن. مصرف ماهی آلوده هم خطر دچار شدن به مریضیای به دلیل مسمومیت غذایی رو زیاد می کنه.

در این گزارش استفاده از فضولات حیوانی به عنوان غذا، به طور مستقیم به طور خاصی از ماهی رابطه داده نشده بود. بااین حال، ۷۳٪ از تیلاپیای وارداتی به آمریکا از چین وارد می شه که استفاده از این روش پرورش ماهی در اون متداوله.

تیلاپیا ممکنه آلوده به مواد شیمیایی مضر باشه

مقاله دیگری از سازمان غذاوداروی آمریکا (FDA) گزارش داد: ۸۰۰ محموله از غذاهای دریایی وارد شده از چین به آمریکا در سال ۲۰۰۷-۲۰۱۲، برگشت داده شدن که ۱۸۷ مورد از اونا شامل تیلاپیا بودن.

این مقاله خاطر نشون کرد که در این ماهیا استانداردهای سلامت گوشت رعایت نشده بود، چون که همه اونا به مواد شیمیایی مضر مثل پسماندهای داروهای دامپزشکی و افزودنیای غیرمجاز آلوده بودن. گزارش دیگری هم مصرف ماهیای چینی آلوده به موادشیمیایی رو عامل دچار شدن به سرطان دونست.

نکاتی درباره مصرف ماهی تیلاپیا یا جانشین کردن اون با ماهیای دیگر

بهتره به جای تیلاپیای پرورشی، از نوع طبیعی اون استفاده کنین. البته تیلاپیای طبیعی خیلی راحت پیدا نمی شه، پس سعی کنین بهترین نوع اونو بخرین یا از ماهیای دیگر استفاده کنین.

به دلیل نگرانیای موجود درباره تیلاپیای پرورشی چینی، بهتره از تیلاپیای پرورشی کشورهای دیگر استفاده کنین. بهترین مناطق پرورش ماهی تیلاپیا آمریکا، کانادا، هلند، اکوادور یا پرو هستن.

به جای تیلاپیا از ماهیایی مثل سالمون، قزل آلا و شاه ماهی استفاده کنین که میزان امگا۳ خیلی بیشتری نسبت به تیلاپیا در هر وعده غذایی دارن. به خاطر اینکه نوع طبیعی این ماهیا راحت تر پیدا می شه، بدون مواد شیمیایی مضری هستن که در تیلاپیای پرورشی هست.



دسته‌ها: آموزشی

دیدگاهتان را بنویسید