رکز کنین یا معامله رو رد کنین و به دنبال جای دیگری واسه ادامه کار باشین.

مجله حقوقی هاروارد بدترین جانشین رو این جور توضیح می ده:

«هنگامی که در بازار بر سر یک قالیچه چانه میزنین، میدونید که می تونین قالیچه ی مثل اونو در مغازه ی بغل دستی به قیمت ۱۰۰ دلار بخرین. فرض کنین شما فقط یک قالیچه می خواید، در این صورت بیشتر از ۱۰۰ دلار چانه زنی نخواهید کرد».

بدترین جانشین در این سناریو ممکنه این باشه که شما مطمئن نیستین که یکی از رقبا قالیچه رو به قیمت ارزون تر از ۱۰۰ دلار می فروشه یا نه، اما زمانی که فروشنده از شما ۱۱۰ دلار طلب می کنه خواسته اونو رد می کنین. بعد به مغازه ی بغل دستی می روید و متوجه میشید که همون قالیچه به قیمت ۱۵۰ دلار فروخته می شه. بعد پیش فروشنده اول باز می گردین، اما اون به اشتباه خود پی برده و قیمت رو به ۱۵۰ دلار افزایش داده».

البته این مثال بیش ازحد ساده شده و در جهان واقعی بیشتر از یک متغیر در گفت و گوا نقش بازی می کنه. به این دلیله که باید بدونین می خواید واسه توافق بر سر چه مواردی گفتگو کنین یا از اونا رد شید و هم چه مواردی هستن که اصلا از اونا کوتاه نمی آیید.

پیش از اینکه وارد گفتگو شید همه متغیرهای ممکن رو در نظر بگیرین و بعد اونا رو اولویت بندی کنین. اهمیتی که واسه هر متغیر قائل میشید به شما کمک می کنه مشخص کنین مواردی که طرف مقابل پیشنهاد می ده با خواستهاتون هماهنگه یا بهتره به دنبال معامله بهتری باشین.

۴. مناسب باشین و خود رو واسه اتفاقاتی که پیش بین آماده کنین

گفتگو حرفه ای با ۵ راه حل هوشمندانه - قسمت 2 آرایش ، زیبایی و مدل لباس

این پیشنهادا با نکات اصلی ای که پیش از این در مقاله بحث کردیم هماهنگ هستن. بدونین هرگروه چه چیزایی می خواد و چه ارزشایی رو میشه پیشنهاد داد. اما دانستن مقصود ساده ی افراد، تنها شروع ایجاد یک راه حل گفتگو ی مؤثره. واسه اینکه مهارتای گفتگو تون رو به سطح بعد ببرین لازمه پیش بینی کنین که کل جلسه ی گفتگو چیجوری پیش میره.

درست مثل یک شطرنج باز خوب که می تونه پیش بینی کنه جواب به حرکت هاش چیجوری هستش، یک گفتگو کننده ی خوب هم می تونه حدس بزنه که خواستهای ساده اش در جهان واقعی چیجوری شکل می گیرن.

واسه این منظور لازمه تا جایی که می تونین مناسب باشین و تموم تمایلات تون رو در جهت خواسته هاتون هماهنگ کنین. به بیان کوتاه شما در سعی هستین تا مشخص کنین که فرضیات تون تا چه حد به تحقق می پیوندند.

اول اعتبار پیشنهادهایتان رو آزمایش کنین. انجام عمل x واقعا ارزش y رو به طرف مقابل کسب وکار اضافه می کنه؟ چیزی که طلب می کنین و چیزی که از دست میدید واقعا یک معامله؟ واقعا قادر هستین چیزایی رو که وعده دادین، جفت و جور کنین یا قولایی دادین که نمی تونین به اونا عمل کنین؟

جواب به این سوالا ممکنه ساده باشه یا اختلافایی بر سر اون وجود داشته باشه. مشخص کنین تا چه حد می تونین به چیزایی که در توافق وعده دادین پایبند باشین در این صورت بهتر می تونین نتیجه معامله رو پیش بینی کنین. اما بازم پیش از ملاقات با طرف مقابل کارایی هست که باید بکنین.

پس از اینکه فعالیتایی رو که باید بکنین، مشخص کردین، سعی کنین اقدامات احتمالی طرف مقابل درزمان بحث رو پیش بینی کنین. استدالا، استدلالای مخالف، سوالا و نگرانیایی رو که ممکنه در بخشای مختلف گفتگو بگن پیش بینی کنین. این کار نه تنها به شما کمک می کنه مواضع طرف مقابل رو رد کنین و اهداف خود رو پیش ببرین بلکه کمک می کنه نقاط ضعف استدلالای خود رو که باعث برتری طرف مقابل می شه هم مشخص کنین.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   قیمت کاشی ضد اسید | کویر | مرجان | البرز | تکسرام| سرامیک صنعتی ارزان

اگه امکانش هست با یکی از همکاران تون جلسات آزمایشی گفتگو برگزار کنین تا علم تون رو در عمل به کار بگیرین. پس از اینکه استدلا ل هاتون رو تمرین کردین یک بار دیگر گفتگو رو تمرین کنین و این بار در نقش طرف مقابل قرار بگیرین. این کار به شما کمک می کنه مناسب باقی بمونین و نقاط ضعف استدلال هاتون رو مشخص کنین.

انجام این کارا به شما کمک می کنه با اعتماد به نفس بیشتری وارد گفتگو شید و پس در بحث به طور مستقیم به سراغ چیزایی برید که از معامله توقع دارین.

مهمه بتونین پیش بینی کنین که چه عناصری ممکنه در بحث از قلم بیفته. زمانی که بر سر یک همکاری یا سرمایه گذاری مشترک گفتگو می کنین، شک نداشته باشین بر سر بعضی از مؤلفه ها گفتگو می کنین، اما مهمه که بر سر اهداف بازاریابی و دیگر معیارهای کلیدی هم گفتگو کنین. واسه اینکه همکاری رو موفق آزمایش کنین می خواید درزمان یک ماه، یک فصل یا سال آینده چه اتفاقی بیفته؟ تعداد معامله ها مهمه یا مشتریا یا درآمد؟

انتظارات شما از شریک تون چیه؟ اگه شروع همکاری در یک تاریخ مشخص مهمه، مطمئن شید که درباره اون بحث کردین. همکاریای خیلی زیادی وجود دارن که بسیار خوب شروع شدن اما به خاطر این که درباره چارچوب زمانی و شروع کار بحث نشده بوده، پایان بسیار ناجوری داشتن.

۵. به اصول خود پایبند باشین

گفتگو حرفه ای با ۵ راه حل هوشمندانه - قسمت 2 آرایش ، زیبایی و مدل لباس

زمانی که به گفتگو نزدیک میشید لازمه دو چیز رو به خاطر داشته باشین:

  • همیشه به دنبال راه حلای برد-برد باشین؛
  • احساسات و خودپسندی رو وارد گفتگو نکنین.

این اصل رو به این صورت هم میشه گفت که «متقلب نباشید». شاید متوجه شدین که ما در این مقاله هیچوقت طرف مقابل گفتگو رو «حریف» شما قلمداد نکرده ایم، چراکه اونا واقعا حریف شما نیستن. زمانی که بر سر میزان حقوق تون گفتگو می کنین کارمند پنهون ی اونا هستین. زمانی که بر سر مؤلفه های یک توافق کسب وکار گفتگو می کنین، این کار رو با یک همکار پنهون انجام میدید. این افراد دشمنان شما نیستن.

درنتیجه با اینکه هدف شما هنگام گفتگو رسیدن به بهترین معامله ممکنه، اما شما نمی خواهید سر طرف مقابل کلاه بذارین. به جای اینکه سعی کنین این افراد رو به طرف خودتون بکشین به دنبال نقطه ای باشین که به حد وسط نزدیک باشه. به جای اینکه به فکر پیروزی سریع باشین، به دنبال منافع مشترک دراز مدت باشین. به جای اینکه سعی کنین با کمترین سعی بیشترین سود رو از طرف مقابل به دست بیارین، سهم خود رو به شکل مساوی ادا کنین تا هردو طرف سود ببرین.

ممکنه کنار گذاشتن خودخواهی در لحظاتی از گفتگو کار سختی باشه اما باید این کار رو بکنین. اگه اجازه بدین که احساسات شما وارد مراحل تصمیم گیری بشن، طرف مقابل می فهمه که شما واسه شروع کار آماده نیستین یا سراسیمه شدین و ممکنه به طور کامل کارکردن با شما رو آزاد کنه.

اگه به چیزی که از معامله توقع داشتین به طور کامل دست پیدا نکردید، اونو شکست قلمداد نکنین.

مهارتای گفتگو ی خوب می تونه کسب وکار شما رو پیش ببره

مهارتای گفتگو کمک زیادی به زندگی شما می کنن. با اینکه قانع کردن شریک زندگی تون واسه اینکه به شما اجازه بده یک شب با دوستان تون بیرون باشین کار سختیه اما در کسب وکار وضعیت این اینجور نیس. با استفاده از این مهارت ها می تونین موفقیتای بسیاری واسه کسب وکارتان به دست بیارین و بدون اونا ممکنه منافع بسیاری رو از دست بدین.

در هر گفتگو ای جواب بله بگیرین، گفتگو بر سر حقوق بیشتر، معاملات بزرگ و حتی یک کار روزمره